söndag 28 december 2008

Något att krypa upp i soffan med




Nu under lediga dagar får man lyckligtvis mer tid till att läsa. Hittade två böcker som jag köpt och sedan lagt undan för att "läsa när jag får tid", och ja nu har jag ju tid. Så både Det som ögat ser och Gamla synder slank snabbt ner.

Det som ögat ser är skriven av Ann Lagerhammar och är hennes debutroman. Boken fascinerade mig redan på framsidan som jag, det ska erkännas, betraktat ganska länge i funderingar kring boken. Det som ögat ser handlar om Lykke som är forskare i genetik, inom detta område finns alltid svaren och det går att organisera, kategorisera och finna förklaringar. Svar och förklaringar är något som Lykke alltid velat ha, men när det kommer till henne själv så har hon alltid varit väldigt förvirrad och känt att hon inte passat in - här finns inga svar, inga förklaringar. När hon i bokens början trakasseras av en manlig kollega faller allt som hon byggt upp. Det spelar ingen roll hur mycket hon än följer sina vanliga rutiner, hon får ändå inte ro. Hon hamnar i Paris och börjar där läsa en dagbok från 1800-talet, skriven av hermafroditen Herculine Barbin. Ju längre i dagboken Lykke läser desto fler är minnena från hennes egna erfarenheter som väcks till liv. Detta är något som Lykke egentligen inte vill kännas vid men för att finna ro, hitta sina rutiner och framför allt för att hitta svar, måste hon våga möta sig själv. Och det är en sann bild vi får av henne, alla skavanker är med och betraktaren vägras inte något.
En väldigt fascinerande bok som på ett intressant sätt resonerar kring könstillhörighet och allmänhetens rätt och fel. Vi får lära känna Lykke på ett så nära plan att det nästan är svårt att förstå att vi aldrig träffat henne. En bok som jag absolut rekommenderar!

Gamla synder, skriven av Elizabeth George, är ännu en bok med Kommissarie Lynley i huvudrollen. Det är en typisk engelsk deckare, det är egenkära skådespelare, hemliga kärleksaffärer, misstro, gamla kärlekar, avund, väl dolda hemligheter och så självfallet - brutala mord! Vad mer kan man önska? Ja ni, gillar ni engelska deckare så rekommenderar jag denna, den har alla de ingredienserna som brukar ingå i en träffsäker och lyckad deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar