onsdag 14 januari 2009

Against the wind

Jag blev för ett tag sedan övertalad att se serien Against the wind (Mot alla vindar blev den svenska översättningen) då denna hade köpts på dvd. Trots att serien bygger på historiska faktan, verkliga personer osv så var jag lite kritisk. Jag vet inte riktigt varför, jag antar att jag tyckte att den verkade vara lite utav en b-produktion. Sedan började jag se på den - låt oss fatta det kort och säga att jag föll pladask.

Vi får följa Mary Mulvane som bor i Irland, vi befinner oss i slutet av 1700-talet och som bekant var engelsmännen kanske inte sådär jätte älskvärda då. Marys familj blir, utan anledning, ifråntagna sin enda ko och då denna är viktig för deras överlevnad bestämmer sig Mary för att ta tillbaka kon. Dessvärre blir hon upptäckt, dömd och ivägskickad till Australien, som så många andra kriminella. På fartyget till Australien möter hon Polly som blir en kär vän. När de väl anlänt skiljs Polly och Mary åt och Mary får arbete hos en rätt snäll man, dock är frun desto elakare. Här möter Mary Jonathan Garrett, som också avtjänar ett straff, och kommer att bli en nyckelperson i historien. Mary och hennes vänner kämpar för frihet men de är mycket bundna och kan inte göra så mycket mot de enorma orättvisorna som finns i kolonin eftersom de inte har någon talan. ( ingen jättebra beskrivning men är lite stressad ;) )

Sista avsnittet av denna underbara serie gick av stapeln igår och jag är nästan lite besviken att den tog slut. Ända sedan jag började se serien har jag gått runt och nynnat på ledmotivet av Jon English, som också är helt underbart. Kan inte fatta att man inte sänt denna igen efter att den gick på 80-talet (tror jag det var?).
Hursomhelst, jag har pladdrat på om denna serie nu för att efterlysa liknande litteratur - alltså dömda kriminella som skeppas till Australien för att arbeta av sitt straff. Skulle vara väldigt tacksam för alla tips som utspelar sig i denna miljö!

Fick en sådan väldans lust att läsa Hatets barn för femtioelfte gången när jag såg Against the wind, vet inte riktigt varför. Jag ska dock försöka tygla mig eftersom jag som sagt ska försöka läsa en bok i taget och har nu fyra stycken som jag håller på med. Men sedan ska jag nog allt förundras över allting återigen, saknar Kate, Hal och Mary-Ellen och känner att det är dags att träffa dem igen.

2 kommentarer:

  1. En till bokblogg kul!
    Ska börja faktiskt börja själv.
    Lilli

    SvaraRadera
  2. Ah vad roligt, du får gärna länka till den när den är klar :) Har precis börjat själv, några veckor sedan bara

    SvaraRadera