lördag 24 januari 2009

Anne på Grönkulla


Nu har jag träffat den Anne jag känner igen, inte den Anne som visades i den första serien tv4 sände. Minns serien med en rysning! Däremot föll det sig så att jag verkligen fastnade vid den andra serien om Anne som tv4 sände, även om allting inte stämde där så var ju grunden samma. Den tåls att ses igen!

Nu har jag i vilket fall läst Anne på Grönkulla och den andra boken i serien, Vår vän Anne. Böckerna handlar om föräldralösa Anne som av misstag hamnar i ett hem som velat adoptera en pojke. Det faller sig så att Anne ändå får stanna och denna pratglada, fantasifulla och sprudlande flicka vinner snart många hjärtan vart hon än går. I första boken får vi följa henne när hon stiftar bekantskap med nya besläktade själar, som hon kallar dem, och alla händelser som sker henne. I den andra boken, Vår vän Anne, har Anne blivit 17 år och möter helt andra problem än tidigare, men det är ändå samma Anne vi möter, full med livsglädje.
Jag älskar verkligen den första boken. Jag har läst den x antal gånger och som liten lånade jag den flitigt från biblioteket och jag minns att det var halvt om halvt slagsmål bland tjejerna vem som skulle låna den härnäst. En underbar berättelse om den fascinerande Anne Shirley som tåls att läsas om.

Vår vän Anne, var en ny bok för mig som inte läst längre än första boken. Jag var lite misstänksam emot den och hade en känsla av att få möta en annan Anne, men det är samma Anne och det gör mig väldigt glad. Det är ju dock helt andra dilemman som hon ställs inför men det är absolut inget minus, det hade kunnat bli långrandigt om Lucy Maud Montgomery låtit Anne förbli den där flickan som Matthew hämtade på stationen (även om hon i viss mån alltid kommer att vara den samma). Jag skulle kunna babbla på om dessa böcker i en evighet men jag tänkte nöja mig med dessa korta kommentarer och återkomma efter att serien är utläst. För självklart, ska jag läsa vidare om Annes alla öden - Biblioteket nästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar