fredag 20 februari 2009

A Dinner of Herbs, äntligen har den hittat mitt hem

Jag pratade häromdagen om huruvida man ska läsa boken före man ser filmen eller om man bör göra tvärtom. En bok jag inte nämnde då är en av mina absoluta favoritböcker – alla kategorier: Hatets barn av Catherine Cookson, eller den engelska titeln A Dinner of Herbs.

En fullkomligt underbar bok som kretsar kring tre ungdomar och begreppet hat. Anledningen till att jag läste denna bok var att jag råkade snubbla över serien som sändes på TV för några år sedan, jag såg den nämligen med min mamma som envisades med att försöka övertyga mig om att vi sett den här serien tidigare – vilket vi ju inte alls hade kom hon på efter första avsnittet, det var ju hon som hade läst boken.

För er som inte sett serien eller läst boken; det är 1800-tal, det är engelskt, det är lantmiljö, det är härlig dialekt, det är kärlek, det är hat och icke att förglömma - en mysig gammal tant (alla riktigt bra historier har en mysig gammal tant). Kort sagt, jag föll totalt för det hela direkt efter första avsnittet. Det är just sådant som jag fullkomligt älskar!

Hursomhelst, mamma kom alltså på att hon hade läst boken och jag blev helt kär i serien efter första avsnittet - Boken fanns i huset, boken fanns i bokhyllan, bokhyllan stod några meter ifrån mig. Ja precis - jag tog ett glädjeskutt mot bokhyllan letade upp boken och läste den.
Jag vet inte hur många gånger jag läst den nu, en dussin minst. Alla menar klagande att läs något nytt, sitter du med den där gamla boken igen? Ja, det gör jag och det kommer jag fortsätta att göra för jag är helt kär i den här boken. Och jag kan egentligen inte förklara varför jag tycker att den är så underbar, det bara är så.

Jag kommer alltid att vara den här filmatiseringen tacksam för att den ledde mig till boken, så ni kanske kan förstå min totala glädje när jag såg den säljas på discshop häromdagen. Dessvärre var lagret tillfälligt slut men den bokades ändå genast.
Saken är bara den att jag har ett fruktansvärt dåligt tålamod, saker ska hända snabbt och de ska hända nu (en av orsakerna till att jag hatar att ta körkort, man kommer ju ingenstans!). Så idag när jag vandrade omkring på Åhlens i väntan på bussen så såg jag den, där på hyllan stod den ju! A Dinner of Herbs - 99:-! Vad gör man? Man grabbar tag i filmen, försöker att undgå att fånigt gå och flina för sig själv av lycka, köper filmen, går ut ur affären – inser att man redan beställt den från discshop.

Men vad gör väl det om 100år har alltid min släkts motto varit så det är väl bara att efterleva det. Så beställningen från discshop har jag försökt avboka så vi får se hur det går, annars kanske någon är villig att köpa den av mig, vad vet jag? Den dagen den sorgen.
Det viktiga är att jag äntligen har denna serie i min ägo! Tillåt mig ett glädjetjut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar