onsdag 11 februari 2009

Filmen före boken?

Funderade lite kring det här med att läsa boken före man ser filmen eller se filmen före man läser boken. Vad tycker ni? Själv tycker jag att det kan vara lite svårt, det är olika från gång till gång. Jag kan säga att jag är väldigt glad över att jag läste Sagan om Ringen triologin innan jag såg filmerna. Och om jag hade sett filmatiseringen av Vindsträdgården innan jag läste boken skulle jag förmodligen gått miste om denna underbara bok som alltid fängslat mig. Jag är även väldigt tacksam för att jag läste En geishas memoarer innan jag såg filmen, inte för att filmen var dålig men det blev en helt annan upplevelse. Så utefter det skulle man ju kunna säga att det är bättre att läsa boken först även om filmen skulle visa sig vara en besvikelse.

Men sedan tänker jag på The Notebook. Förmodligen finns det väl ingen som håller med mig men jag tycker faktiskt att den filmen är tråkig. Ja, ni läste rätt - tråkig. Jag hade visserligen väntat mig för mycket, eftersom jag hade hört från alla håll och kanter att det var en underbar film och en sådan fruktansvärt vacker kärlekshistoria. Och det är inte det att jag är emot kärlekshistorier, inte alls, jag är lika förälskad i dem som många andra men just The Notebook har jag aldrig förstått riktigt. Jag säger absolut inte att filmen är dålig, det är inte så men den är absolut inte så bra som jag har hört att många andra tycker.

Med filmen i minnet hittade jag dock av en händelse boken när jag gick en runda i biblioteket. Jag tittade ganska kritiskt på omslaget och kände mig allmänt ointresserad. Men sedan tänkte jag att okej, jag ger den ett försök. Snacka om att jag aldrig ångrat det. Jag älskar boken, från den första sidan till den sista. Och här kan jag säga vad alla andra säger om filmen - en underbar kärlekshistoria som verkligen träffar på de rätta ställena. Vid filmen satt jag mer eller mindre uttråkad och sömnig men till boken skrattade jag, log igenkännande och grät floder. En väldigt bra bokupplevelse helt klart och det bästa av allt var kanske att jag verkligen fick en smäll på näsan eftersom jag väntat mig något halvtråkigt.

Så ibland kan det vara bra att läsa boken innan man ser filmen, men i andra fall kan det vara bra att göra tvärtom. Det skulle inte finnas ord för min besvikelse om jag hade läst The Notebook innan jag såg filmen. Dilemmat om man ska välja boken före filmen eller tvärtom lär med andra ord kvarstå.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra boktips! Och jag ska faktiskt se filmen först. Den står ganska högt upp på väntelistan.
    Jag tycker nog att det över lag är bätre att se filmen innan jag läser boken, Jag blir oftast mer positivt överraskad då än om jag gör tvärt om. Och så när jag ser filmen blir jag sugen på att läsa boken igen. :) (Om det är en b
    Förra året läste jag ett gäng böcker som jag tidigare sett som film T ex "Dansar med vargar", "Gökboet" och "Ciderhusreglerna". Det var underbara upplevelser!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag håller med dig om att man gärna vill läsa boken när man ser filmen, det är så att det riktigt kliar i fingrarna ibland ;)
    Jag har länge tänkt läsa Dansar med vargar, har bara sett filmen tidigare men den är ju riktigt bra så jag ser fram emot att läsa boken, det lät som om den var bra i alla fall? :)

    SvaraRadera