måndag 2 mars 2009

Alla dessa "måste-läsa-listor"


Idag råkade jag ut för en kraftig "oh-herregud-vad-mycket-böcker-jag-vill-läsa-feber"! Speciellt när man får böcker presenterade för sig på ett mycket snyggt sätt avslutande med ett "en jättebra bok som du verkligen borde läsa". Hur kan man stå emot? Åh, jag är så dålig på sådant här. :)

Så vad tycker ni? Visst är det jobbigt med alla dessa "måste-läsa-listor" eftersom man aldrig hinner med alla som man vill hinna med, men å andra sidan är det lite mysigt att tänka sig att hur mycket jag än läser tar det aldrig slut. För det gör det ju inte. Det tar ju aldrig slut, det finns inte ens den minsta chans att någon ska kunna läsa varenda bok som någonsin skrivits.
Det finns ju så fruktansvärt många böcker i världen! Visserligen kommer förmodligen inte alla falla just dig i smaken men det finns säkerligen tusentals (allra minst) som kommer att göra det!

På sätt och vis gör det mig lite nedstämd när jag tänker på alla underbara böcker som jag aldrig kommer att få tillfälle att läsa. Men samtidigt så inger faktumet en sådan enorm känsla. För saken är den att varje gång jag upplever en riktigt bra bok så kan jag ju med säkerhet veta att det finns fler sådana därute någonstans, och att leta efter dem - det är ju faktiskt bland det bästa som finns!

2 kommentarer:

  1. Jo! Ett rent helvete emellanåt!! :)
    Men å andra sidan finns ju den trösterika tanken (som du sade) att det aldrig tar slut... på ett positivt sätt!

    SvaraRadera
  2. Ja precis så är det ju, men samtidigt lite trist att veta att man förmodligen inte kommer kunna läsa allt man vill läsa. Både positivt och negativt :)

    SvaraRadera