torsdag 19 mars 2009

Stephen King har slutat jaga mig

Stephen King har sannerligen flåsat mig lite i nacken på senare tid. Ganska länge faktiskt.

Jag såg aldrig skräckisar som liten (även om mina föräldrar lät mig se i princip allting annat och det jag inte fick se såg jag i alla fall) eftersom min mamma hatar dem. Således var jag inte bekant med genren förrän i högstadiet och då slog det till ordentligt. Jag började se så mycket som möjligt och fascinerades mest av Stephen King. Men det blev ändå inga böcker lästa. Jag har alltid räknat med att böckerna ska vara tusen gånger värre än filmerna, det är ju det folk säger i alla fall, så därför har jag inte vågat riktigt. För visst, jag är en feg stackare och blir rädd för filmerna men jag ser dem ändå ;) Intressant faktum att människor gillar att skrämma sig själva..

Hursomhelst! Nu har det i alla fall hänt. Jag har köpt Varsel av Stephen King och börjat läsa den. Okej, jag fuskade. Jag såg filmen först. Men än sålänge gör det mig inte så mycket, vi får väl se när jag läst klart boken. Hitills är den inte fullt så skrämmande som jag trott, men jag vågar inte riktigt chansa så jag byter gärna till Marklunds En plats i solen på kvällen. ;) Tanken på mannen på bilden (Jack Nicholson i filmatiseringen - The Shining från 1980 om jag inte minns fel) precis innan man ska sova känns inte alltför lockande faktiskt.

Nu är alltså jakten slut. Stephen King har hunnit ifatt mig och vem vet hur detta går, bara framtiden kan utvisa om det är slut med skräckisar för min del eller om jag just börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar