måndag 20 april 2009

Häxorna har varit mitt sällskap i påsk

På Skärtorsdagen sticker häxorna till Blåkulla men hos mig har de varit hela påsken och sällskapat. Det har varit dåligt med skrivandet i bloggen därför blir det påskuppdatering idag.

Mitt arbete om häxorna ska snart vara inlämnat och således har jag suttit med häxor hela påsklovet. Somliga bitar har självfallet varit roligare att skriva än andra. Historier om Blåkulla och Djävulen är faktiskt rätt roande – hur kan man ta en häxa som rider på en upp och nedvänd ko seriöst? ;)
Igår var det emellertid dags för de två jobbigaste avsnitten som jag skriver – tortyren och avrättningarna. I det fallet är det inte alltid så härligt att läsa alla dessa böcker som jag omgiver mig av – de tenderar att vara allt för bra på att beskriva. Efter att ha läst hur man filade sönder händerna, vred ur leder och behandlade de sk häxorna på de mest omänskliga sätt, så blir man inte speciellt munter.

Så de senaste dagarna har jag spenderat mycket tid hängandes över böcker av bland andra Bengt Ankarloo, Ebbe Schön och för all del även Jan Guillou. De har varit ett förträffligt sällskap med tanke på situationen. Jag menar det har ju faktiskt varit strålande solsken hela veckan i princip och vad har jag varit tvingad till? Jo, sitta inne framför datan! Mina ögon har definitivt tagit stryk av det också för de värker konstant. Men snart är jag äntligen klar, nu är det bara slutspurten kvar plus lite massavrättningar som kommer vara lite jobbiga att skriva. Jag är nog lite för känslig för sådant här ;)

Det har kanske inte varit den allra bästa påsken i mitt liv men jag har i alla fall haft ett trevligt sällskap – vem skulle inte vilja spendera några dagar med häxor? De är ju faktiskt ett synnerligt intressant släkte! :)

Jag råkade även snubbla över filmen Practical Magic som visades på TV, således en bild därifrån med passande tema..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar