onsdag 27 april 2011

Den mörka ängeln, av Mari Jungstedt


”Vårvindar viner över Gotland när Visbys nya kongresshall invigs under stort kalas med över femhundra gäster. Festfixaren Viktor Algård står för det glittriga arrangemanget, men det ska bli hans sista fest. Dagen därpå hittas han mördad i byggnaden.
Kommissarie Knutas letar motiv bland en grov tonårsmisshandel, en introvert fårbonde, en hemlig älskarinna och en försmådd konkurrent. Utredningen ställer honom inför tuffa dilemman, både som tonårspappa och polischef.
TV-journalisten Johan Berg drar i egna trådar och hans nyblivna fru Emma Winarve hamnar mitt i händelsernas centrum och riskerar livet.
Samtidigt pågår i en lägenhet ett samtal med djupa psykologiska bottnar.”

En av Mari Jungstedts böcker om kommissarie Knutas, som är de enda svenska deckarna jag tar mig igenom utan att somna stup i kvarten. Gillar samtliga böcker jag hittills läst om den allvarliga Knutas som ständigt har tankarna i arbetet. Detta var inte ett undantag.
Den mörka ängeln är en bra bok som håller mig i en järnhand från första början. Jag kunde knappt lägga ner boken och var tvungen att sitta kvar till sista sidan var läst! Just denna var visserligen en aning för uppenbar och jag listade ut det hela rätt tidigt i boken, dock så led inte upplösningen av detta, utan var lika spännande i alla fall.

Mari Jungstedt har gjort mig glatt överraskad då jag med hennes hjälp insett att det finns bra svenska deckare! Och denna är en av hennes bättre och således gick den rakt in i mitt spänningshjärta. Läsvärd för deckarfantaster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar