onsdag 4 maj 2011

Det andra könet, av Simone de Beauvoir


Oj, oj vilket intressant verk! De Beauvoir är så före sin tid och det ger en väldigt intressant läsning. När jag läste den så var jag så odelat positiv och höll med om nästan allt hon skrev men när jag sedan skulle sätta mig ner för att skriva recensionen så insåg jag att det fanns väldigt mycket som jag inte höll med om.

Detta mest för att många av hennes påstående känns väldigt mysko. Det finns även andra saker som jag personligen invänder emot men de handlar nog snarare om den kunskap som fanns tillgänglig när de Beauvoir skrev sin bok. Exempelvis påstår hon att kvinnan varit underlägsen mannen både socialt, fysiskt och hierarkiskt under hela historien, vilket det ju trots allt inte finns bevis för.

På samma sätt påstår hon att man väljer att bli homosexuell, en tanke som förmodligen var väldigt nytänkande i hennes samtid, men i vår tid känns främmande då man numera snarare tänker att man föds homosexuell och att det inte är något man kan välja att sluta vara eller börja bli.

Dessa saker kan man givetvis förstå men ibland kan jag tycka att hon placerar kvinnan i en offerroll som inte riktigt överensstämmer med verkligheten. Faktumet att det är kvinnan som blir gravid och föder fram barn beskrivs exempelvis som en av de största aspekterna som förslavar kvinnan. Det finns inget utrymme för att det eventuellt skulle kunna finnas kvinnor som är lyckliga över sitt moderskap och faktiskt vill ha barn. Enligt de Beauvoir är det snarare något som varje kvinnan innerst inne fruktar.

Vidare beskriver hon hur den första penetrering en kvinna upplever, alltid bör räknas som våldtäkt, även om mannen varit varsam. Om kvinnan tror att hon vill uppleva detta så lurar hon sig själv och i genomförandet beskriver de Beauvoir hur mannens kön river sönder kvinnan. Lite väl överdrivet kan jag tycka, då det ju faktiskt finns en överhängande chans att inte alla kvinnor på jorden upplevde sin första sexuella upplevelse som en våldtäkt. Det tycks inte heller finnas något utrymme i de Beauvoirs diskussion för att kvinnor faktiskt skulle kunna njuta av sex eller själva vilja ha det.

Så njaaa, jag höll trots allt inte med om allt. Men visst, givetvis har hon en massa bra åsikter också! Och det är givetvis en väldigt bra och viktig bok! Och de Beauvoir är ju väldigt före sin tid och väcker väldigt essentiella frågor.

En beundransvärd bok som jag gillar väldigt mycket trots att det finns en hel del som jag absolut inte håller med om.
Men extremt läsvärd!
Har du inte läst den – läs den!
(Obs! Ej den förkortade versionen, den gör inte boken rättvisa!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar