måndag 9 maj 2011

Moder Jord, Fader Himmel av Sue Harrison


Moder Jord, Fader Himmel utspelar sig 7056 f.Kr och handlar om Chagak som får se hela sitt folk bli brutalt mördade av främlingar. Hon överlever eftersom att hon inte är i lägret under överfallet och när hon är säker på att främlingarna försvunnit börjar hon begrava sin familj och sina vänner. Hon ger sig sedan av mot sin morfars folk för att söka skydd där.
På vägen dit kommer hon dock till en annan strand där en gammal man kallad Shuganan lever och Chagak bestämmer sig för att stanna hos honom en tid. Hon börjar kunna lägga sitt folks öde bakom sig, tills en dag då en av främlingarna som dödade hennes folk, landstiger på Shuganans ö. Främlingen vill ha en fru som kan föda honom söner…

Jag tyckte faktiskt riktigt bra om den här boken. Den var lite seg till en början men efter några tiotal sidor tog den fart och blev riktigt spännande! Detta förvånade mig lite eftersom att jag inte fastnade riktigt för någon av karaktärerna, och det brukar vara en förutsättning för att jag ska gilla boken. Det var inte så att jag tyckte illa om dem, men det var väl kanske inte riktigt något speciellt med dem heller.

Men boken var bra och jag gillade dramaturgin. Efter vad jag förstått så lär det även finnas uppföljare vilka skulle vara intressanta att läsa även om jag har lite svårt att se hur historien ska fortsätta på ett snyggt sätt…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar