torsdag 28 juli 2011

Kungliga älskarinnor - 500 år av makt, sex och rivalitet, av Eleanor Herman







Herman visar oss på ett charmfullt sätt hur kungarnas alla älskarinnor hade det, hur samhället såg på dem, vad de tvingades genomlida och hur de bedragna drottningarna upplevde sina mäns intressen. Vi får ta del av många olika historier; roliga, förfärande och romantiska i ett enda virrvarr. Herman för oss helt enkelt genom 500 år av makt, sex och rivalitet.

Jag tyckte om denna bok men tyckte att den kändes aningen ostrukturerad. Boken är uppdelad i ett antal kapitel som berör olika sidor av de kungliga älskarinnorna men innehållet i samtliga kapitel kändes en aning rörigt. Kanske beror det på att det rör sig om olika historier som avlöser varandra, något var det i alla fall som fick mig att känna mig lite splittrad när jag läste boken.

Intressant är den emellertid ändå. Det är många historier vi får ta del av, den ena mer häpnadsväckande än den andra. Själv kände jag att det var lite svårt att förstå hur accepterat det ändå var att kungen hade en älskarinna, eller flera. Och att dessa älskarinnor dessutom ofta hade mer smycken, vackrare salar och dyrare kläder än vad självaste drottningen hade! Stackars alla dessa drottningar som fått stå vid sidan medan kungen roade sig med sina älskarinnor som fick all den lyx som rätteligen borde ha tillhört drottningen.

En både rolig och fascinerande bok som dock känns lite rörig och ofta upprepar olika historier och personer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar