fredag 9 september 2011

Shakespeare – en bluff?

Det har ju diskuterats en längre tid om huruvida Shakespeare var en bluff eller inte. Somliga påstår att han lär ha stulit vartenda ord han någonsin skrev medan andra hängivet försvarar honom. DN har uppmärksammat att den nya filmen Anonymous har blivit orsak till att diskuterandet kring detta blossat upp igen (läs artikeln här). Anonymous lär tydligen föra fram frågan huruvida Shakespeare verkligen är upphovsman till de verk som tillskrivits honom.
Vissa påstår alltså att Shakespeare inte skrev sina verk, utan att det egentligen var en viss Edward de Vere (som filmen Anonymous handlar om) som lär vara den verkliga upphovsmannen till Hamlet, Romeo och Julia, En midsommarnattsdröm osv. Andra försvarar Shakespeare passionerat och en av dem, Paul Edmondson (som nämns i artikeln), sätter ett annat perspektiv på frågan när han menar att man för att bevisa att någon annan skrev En vintersaga, Som ni vill ha det och alla de andra, först måste kunna bevisa att Shakespeare inte skrev dem. Mycket väl talat och en mycket viktig tanke!
Personligen är jag ett stort fan av Shakespeare som jag tycker har skrivit underbara texter – jag har inte alls läst så många av dem som jag skulle vilja! Jag finner dock den här diskussionen intressant! För visst kan det absolut vara så att Shakespeare inte var annat än en simpel tjuv som snodde alla de ord som jag nu flera hundra år senare läser, men precis som Edmondson så riktigt påpekar så måste det ju först bevisas att Shakespeare verkligen inte skrev sina verk innan man kan bevisa vem det var som istället gjorde det.

Det viktiga tycker jag emellertid inte ligger i upphovsmannen, utan i den litteratur som älskats av så många i så många olika tider. Vem som än skrev alla dessa historier var ett geni som uppenbarligen visste en hel del om vad människan vill läsa, med tanke på hur dessa historier fortfarande spelas på teatrar, inspirerar till filmer och läses i sitt original, flera hundra år efter att de först skrevs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar