fredag 28 oktober 2011

En blomma i Afrikas öken vs. Hormans Desert Flower

Bild tagen från Bokus
Läste boken innan jag såg filmen.

Waris Dirie har skrivit den självbiografiska boken En blomma i Afrikas öken som senare kom att bli filmen Desert Flower med regissören Sherry Horman. Till skillnad från vad många andra verkar tycka så tycker jag nog att filmen faktiskt skildrar boken relativt bra. Jag säger relativt, då det givetvis finns en hel del som skulle kunna vara bättre.

Många verkar haka upp sig på att filmen inte skildrar så mycket av ämnet kvinnlig könsstympning vilket är hjärtefrågan. Jag tycker dock att boken i stort sett är likadan.
Mitt minne av boken är en rätt stor besvikelse då det visserligen var en bra bok men det mest intressanta beskrivs inte lika mycket som det ointressanta - Waris Diries modellkarriär.
Jag tycker både film och bok känns hoppiga. Till en början får vi ta del av ämnet kvinnlig könsstympning men sedan lämnas detta och vi får fokusera på modellkarriären som jag personligen inte alls finner intressant, och sen i slutet är det plötsligt totalt fokus på kvinnlig könsstympning igen.
Jag tycker nog att både film och bok hade kunnat fokusera mer på just den kvinnliga könsstympningen, dess föjder och orsaker istället för att ge en så målande beskrivning av modellkarriären. Boken gör visserligen detta i högre grad men är ändå enligt min mening lik filmen i tendensen att det lämnas stor plats åt en modells alla problem.

Bild tagen från imdb
Så jag vet inte riktigt vilken av boken eller filmen som jag tyckte var bäst. Förmodligen är det ju boken som vanligt, då den trots allt tar upp kvinnlig könsstympning mer än vad filmen gör, dock ändå alldeles för lite. Både boken och filmen har så stor potential att vara riktigt, riktigt bra och ändå kände jag mig besviken på båda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar