fredag 4 november 2011

Astrid Lindgren - en levnadsteckning, av Margareta Strömstedt

Astrid Lindgren - en levnadsteckning är en varm och kärleksfull beskrivning av Astrid Lindgren och hennes liv. Vi får ta del av hennes barndom, ungdomsår, vuxenliv och till sist hur hon valde att leva på ålderns höst.
Strömstedt ger oss en person bakom alla underbara böcker och det är en väldigt fin människa vi presenteras för, mångsysslande, kvick och framförallt väldigt kärleksfull.

Jag tyckte om den här boken, den gav Astrid Lindgren en mer komplett personlighet - oftast är hon ju endast den där snälla gamla sagotanten, men här får vi ta del av många andra sidor.
Det finns ingen kritik riktad mot Astrid utan Strömstedt ger oss bara en beskrivning av en underbar person som gett så många människor lycka. Och det är väl en bild som många delar med henne?

En fin bok om Astrid Lindgren, så som vi föreställer oss henne, men med en mer djupgående beskrivning av hennes liv och person. Läsvärd om man tycker om denna hyllade författare!

4 kommentarer:

  1. Jag tror att bilden av Astrid L som "mysig sagotant" inte alltid stämmer så bra med verkligheten. Hon verkade vara en stark och målinriktad kvinna som visste vad hon ville. :) T.ex. hade hon ju en kärleksaffär med en gift redaktör i Vimmerby när hon var en ung flicka och fick en oäkta son som fick lämnas bort till Danmark, har jag för mig. Det måste ha varit väldigt skandalomsusat på den tiden!

    SvaraRadera
  2. Precis, det är en av sakerna som Strömstedt tar upp och som hon i förordet (om jag inte minns fel) skriver att hon, när boken trycktes första gången, blev överraskad över att detta upprörde folk.
    Tycker det är intressant att bredda sin syn på Astrid Lindgren som ju gjort så många sagor som är starkt förknippade med min barndom, vilket jag förmodligen inte är ensam om :) Hon verkar ha varit en mycket stark kvinna, precis som du skriver :)

    SvaraRadera
  3. Själv vill jag ha kvar min rosaskimrande bild av Astrid (kärleksaffären med den gofta mannen biter dock inte på mig). Jag vill inte höra om hon var en vresig surkärring, då lever jag hellre i sus och dus. För en gångs skull.

    La ut en utmaning på min blogg som handlar om att man ska bjuda in fyra litterär personer/författare till en middag. Jag var helt enkelt tvungen att "bjuda in" Astrid. Tänk att få höra hennes lugna stämma live...:-)

    SvaraRadera
  4. Då är inte Strömstedts biografi av Astrid något problem alls, hon riktar som sagt ingen somhelst kritik till henne :) Och den bild av Astrid som många har, stämmer säkert till stor del med verkligheten - det är i alla fall vad jag tror :)

    Oj vad spännande! Ja självklart är Astrid given, svårt att låta bli att bjuda med henne :)

    SvaraRadera