onsdag 16 november 2011

Bedragen, av Katerina Janouch

Bedragen handlar om Cecilia Lund som arbetar som barnmorska, är fyrabarnsmamma och lyckligt gift med mannen John. Livet flyter sin gilla gång tills en dag då en ung man står utanför deras dörr och säger att John är hans far. Allting rämnar och Cecilia börjar se allt fler sprickor i sitt liv.

Jag gillade verkligen den här boken som hade ett lätt språk som gjorde den behaglig att läsa, samtidigt som den är lagom spännande och även fylld med vardagliga problem. Jag fann att jag genast engagerade mig i historien och sympatiserade med huvudpersonen från första sidan. Det är lite ovanligt för mig som ofta är ganska kritisk till karaktärer i böcker, så det är härligt när man verkligen gillar dem - även om man givetvis inte alltid håller med dem i deras åsikter eller ageranden.

På många sätt är Cecilia en helt vanlig människa men på andra sätt enastående och även spännande då hon gör saker som man vanligtvis inte gör. De övriga karaktärerna blev ibland lite schablonartade men inte allt för överdrivet och således var det inget större irritationsobjekt.

Det här är den första boken i romanserien om Cecilia Lund och jag är definitivt intresserad av fortsättningen. En perfekt bok att läsa när man inte orkar tänka så mycket men ändå inte vill ha något allt för lättsmält.

1 kommentar:

  1. sv: jag tänkte nog se filmen först så blir jag kanske inte lika besviken om filmen inte skulle ge en det man förväntar sig:)

    SvaraRadera