måndag 21 november 2011

Bekantas bekanta, av Mats Strandberg

Bekantas bekanta handlar om Camilla, Daniel och Lilly som alla försöker få det livet de drömmer om. Camilla är bästa vän till Daniel och vill få en karriär inom musiken, hon har också föresatt sig att få tillbaka mannen hon älskar. Daniel är en drag queen som söker kärleken och vill förverkliga sina drömmar om att öppna en egen bar. Daniel är bror till Lilly som precis anlänt till Stockholm och nu vill lämna den tysta och tråkiga versionen av sig själv bakom sig, nu ska hon bli känd - kosta vad det kosta vill.

Till en början tyckte jag inte om den här boken. Den kändes lite seg och karaktärerna fångade inte alls mitt intresse. Men efter ett tag började de växa allt mer och jag följde intresserat Lillys försök att nå toppen och förstöra vänskapen mellan Daniel och Camilla. Lilly är på sätt och vis mest intressant då hon inte är lika förutsägbar som Daniel och Camilla. Man vet ungefär vad de kan tänkas hitta på men med Lilly är det mer osäkert och det gör henne till en väldigt bra karaktär.

Själva storyn är väl kanske inget jag hoppar högt över utan är smått slätstruken. Kanske var jag inte på humör för just denna typ av story vad vet jag. Den lyfts emellertid upp av karaktärerna som överlag är starka. Jag stör mig dock en del på att det går så bra för dem, alla får vad de vill och det framställs för det mesta som att vägen dit är lätt trots att den beskrivs som svår. Jag vet att det låter motsägelsefullt men det är den känslan jag fick, det beskrivs att de har kämpat länge för vad de får men i boken så tar det ju bara några sidor innan de når sitt mål.

En helt okej bok som var rolig för stunden. Förmodligen ingen jag kommer att läsa om, men den är inte på något sätt dålig för det. Helt okej men inte fantastisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar