lördag 19 november 2011

Så är jag som läsare

Hur är jag som läsare? Svarar på denna enkät från Enligt O tusen år efter alla andra ;) (Mina val är fetmarkerade)

Snabb / Långsam

Läser alla ord / Skummar en del (Skummar endast om det är en tråkig bok, som jag egentligen inte vill läsa men eftersom att jag ändå aldrig förmår mig att lägga ner böcker så blir det en del skummande då)

Gillar långa beskrivningar / Hoppar över det som inte får handlingen framåt (om de inte är för långa)

Kommer ihåg detaljer / Kommer ihåg i stora drag

Undviker tjocka böcker / Läser gärna tegelstenar

Tycker om tunna böcker / Tycker tunna böcker ofta saknar något (Har ingenting emot dem men tycker ofta att de slutar lite abrupt eller att det fanns mycket mer att berätta)

Idealboken är på mindre än 400 sidor / Idealboken är på mer än 400 sidor (Tycker nog att 400sidor är ganska perfekt så får väl ta mindre då)

Tjuvkikar på slutet / Läser aldrig slutet förrän boken är just slut (Nej fy, det är ju att förstöra halva nöjet att läsa slutet innan?)

Väljer efter omslag /Skiter fullständigt i ytan

Läser baksidestexter / Undviker baksidestexter

Väljer boken efter rekommendation / Vill helst välja själv

Rekommenderar ofta böcker till andra / Rekommenderar sällan böcker (Tror att folk kan tycka att det är smått jobbigt med mitt tjat, men de brukar tacka mig efteråt!)

Hör det jag läser i huvudet / Hör aldrig det jag läser

Gillar ljudböcker / Gillar inte ljudböcker (Perfekt när man är ute och går, cyklar eller vill göra något annat samtidigt. Eller när man är sjuk och inte orkar läsa men inte kan sova - perfekt!)

Läser främst böcker i en genre / Gillar att variera min läsning

Läser alltid på svenska / Läser på flera språk (Främst blir det på svenska, men ibland slinker någon bok på engelska, norska eller danska ner, men det är ovanligt)

Är bra på att komma ihåg böcker jag har läst / Glömmer lätt både titlar och författare

Skriver upp det jag läser / Skriver inte upp det jag läser (Det är ju halva grejen med bloggandet, att skriva ner allt man läser, fundera över dem och infoga allting i tusentals olika listor)

Läser varje dag / Läser mer sällan

Tycker läsning är avslappnande / Tycker läsning är ansträngande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar