torsdag 10 november 2011

Tusen gånger starkare, av Christina Herrström


Tusen gånger starkare handlar om Signe som går sista året i högstadiet. Fast egentligen kan man säga att boken handlar om Saga som kommer ny i klassen och vänder allting upp och ner.

Signe är den tysta tjejen som pluggar och får bäst resultat på proven men aldrig vågar hävda sig. Saga är tvärtom, hon tar plats och visar att hon finns. Lärarna tycker att det är bra att Saga kommit till klassen, så att hon kan få de andra tjejerna att också våga ta för sig. Saga börjar då kämpa för att de andra tjejerna också ska ta plats, men när de väl gör det är inte lärarna så nöjda ändå. Det blir en obalans i klassen när tjejerna börjar breda ut sig liksom killarna, och således börjar en mycket insiktsfull kamp för jämlikhet i skolmiljön.

Detta var en mycket gripande och träffande bok. Det kändes som att jag förflyttades bakåt i tiden till min egen högstadietid, fast där fanns ingen Saga förstås. Det var så mycket som jag kände igen precis på pricken och jag blev väldigt berörd på flera sätt då det är tydligt vad detta mönster kan leda till och hur det hämmar människor.

Något jag tyckte var lite synd och som drog ner denna annars så perfekta bok, var den starka skiljelinjen mellan tjejerna och killarna. Detta är det enda som jag inte tycker stämmer överens med verkligheten helt och hållet, då jag nog tycker att det inte helt beror på kön utan också på popularitet, vem som får chansen att prata och ta plats i klassrummet.

Men detta var i övrigt en underbar bok som verkligen hade så rätt på så många punkter! Jag gillade också karaktären Saga enormt mycket, som ju är en reinkarnation av Astrid Lindgrens Pippi Långstrump – härligt fri från regler och begränsningar, resandes på havet med sin pappa och med ett ständigt ifrågasättande av sådant hon uppfattar som fel. Att få se en tonårig Pippi satte ju lite guldkant på boken.

Oj, oj vilken läsvärd bok! Alla som någonsin vistats i skolmiljön borde läsa denna bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar