måndag 5 december 2011

Vinterns 20 böcker!


Nu är vintern på ingång och jag har gjort en ny läslista för denna årstid. Listan är dock reducerad till endast 20st böcker, eftersom att det är så mycket julstök och senare tentor och kursstarter så är det tveksamt om jag ens hinner med det. Den får sträcka sig från december fram till slutet av februari.

Denna läslista är en blandning av lättsmälta böcker, böcker baserade på verkliga händelser, roliga böcker och böcker med väldigt tunga ämnen. Kronan på verket, min egen julstjärna längst upp i julgranen är Charles Dickens En julsaga som jag älskar gränslöst och läser varje jul. Så i vinter blir det en härlig mix av roligt, sorgligt och fängslande tillsammans med den enda person som helt säkert får mig i julstämning - Mr Scrooge!


1. Övertalning, av Jane Austen
2. Varför gråter inte Emma? av Magnus Wennerholm och Emma Jangestig
3. Den försvunna prinsen, av Deborah Cadbury
4. Två städer, av Charles Dickens
5. O.S.A., av Denise Rudberg
6. Min bästa väns dotter, av Dorothy Koomson
7. En dag, av David Nicholls
8. I häxornas tid, av Maj Bylock
9. Jag är ingen häxa, av Kim M. Kimselius
10. Om Jesus, av Jonas Gardell
11. I djävulens spår, av Jean-Christophe Grangé
12. I väntan på Godot, av Samuel Beckett
13. Presidentens hustru, av Curtis Sittenfeld
14. Min typ brorsa, av Johanna Lindbäck
15. Ödets hav, av Elisabet Nemert
16. Marley och jag, av John Grogan
17. Bakom stängda dörrar av Kristina Hansen, Agneta Cras och Bengt-Åke Cras
18. Antiloper, av Ester Roxberg
19. Den röda bokstaven, av Nathaniel Hawthorne
20. En julsaga, av Charles Dickens

2 kommentarer:

  1. Vilken trevligt blandad lista.
    Känner mig också inspirerad nu att knåpa ihop min egna Vinterlista, även fast den nog får bli några böcker kortare än din, långsam läsare som jag är.
    Jag har som tradition att kolla på en filmatisering av "En Julsaga" men kanske blir det av att läsa den i år. Tror också att jag skulle vilja läsa några klassiker till.

    SvaraRadera
  2. Ska bli kul att se vilka böcker som hamnar på din lista! :)

    Åh vilken filmatisering av En julsaga är det som du brukar titta på? :)

    SvaraRadera