torsdag 26 januari 2012

Alva - familjen Engströms barnjungfru och hushållerska


Jag har alltid gillat Alva i böckerna om Madicken. Hon är så stark och har ett sådant härligt temperament. Hon verkar alltid ha ett glatt leende på läpparna och ställer alltid upp när Madicken eller Lisabet behöver henne. Och ser hon något orätt är hon genast där och meddelar sin åsikt, som när Abbe lurar Madicken och skrämmer henne med spöken, då är Alva där och talar ett sanningens ord med Abbe. Men hon talar inte om det för Madickens mamma Kajsa, för Alva vet att Madicken inte får gå mer till Abbe då, och hon vet ju ändå vad Abbe betyder för Madicken.

Det är alltid tydligt att Alva är en del av familjen Engström, hon är med helt och hållet, inte bara lite på sidan. Visserligen medverkar hon inte i utflykten till kohagen men när det är jul finner vi henne där, sittande tillsammans med resten av familjen framför brasan och myser för att julen kommit.
Att Alva är upptagen i familjen framkommer kanske allra tydligast då Engströms är bjudna till borgmästarinnans höstbal och Alva får följa med. Och just balen är ju Alvas tid i böckerna, det är då hennes karaktär får störst fokus. Hon dansar med sotarn och när hon gått hem och balens drottning ska utses ropar Madickens pappa Jonas att det går inte för balens drottning har redan gått hem!

I den första boken möts vi främst av Alva ur Madickens perspektiv, hur hon ingår i vardagen, leker med Madicken och Lisabet och fejar runt i huset och pysslar med alla sina sysslor. I den andra boken får vi emellertid även se en annan Alva. En Alva som har en massa syskon som hon tog hand om när hon var liten, en Alva som är upp över öronen kär i den gifte sotaren i staden och en Alva som ensam får sitta på balen utan att bli uppbjuden för att borgmästarinnan inte tycker att tjänstefolk ska vara med på hennes fina bal.
Denna Alva är ett väldigt vackert porträtt av en kvinna som förmodligen har lidit en hel del i sitt liv men ändå ständigt går med ett leende på läpparna. Alva tycks mig således vara en mycket stark kvinna som kämpar sig igenom svårigheter och blir glad för och tar till vara på alla lyckoämnen som livet kan erbjuda. Detta gör Alva till en enastående förebild som jag blivit inspirerad av både som liten och som vuxen. Enligt mitt tycke är Alva en av Astrids allra starkaste och vackraste karaktärer, en mycket stark kvinna som är en källa till glädje för alla som möter henne.

9 kommentarer:

  1. Jättefint skrivet! Alva är en av min barndomsfavoriter varför jag namngav min dotter efter henne :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad snällt sagt :) Åh, vad fint, tycker det är så vackert med namn som har en liten bakgrund :)

      Radera
  2. Jag håller med ovanstående talare. Så fint skrivet om Alva! Jag älskar henne också i filmerna: hur hon har skinn på näsan men ändå är så där go och snäll innerst inne. Som när Madicken har ljugit om "Richard" och gömmer sig i uthuset och Alva kommer och tröstar. Böckerna har jag tyvärr inte läst, men jag kan tänka mig att det kommer fram mer om henne där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :) Ja Alva är ju underbar även i filmerna, där jag tycker att hon följer bokens Alva väldigt bra. Det är dock synd att man missar vissa episoder av henne som inte filmats. Rekomenderar dig att läsa böckerna om du gillar filmerna! :) Eller kanske lyssna på ljudböckerna med Astrids mysiga röst som berättare? :)

      Ja episoden med Rikard är ju en av de stunder Alva verkligen glänser med sin förståelse och uppmuntrande av sanningen utan att skuldbelägga. Hon har verkligen ett barnperspektiv!

      Radera
  3. Tänker på en intervju Liv Alsterlund som spelade Alva, när hon berättade att hon nästan blivit rånad en gång. Men att killarna som var på väg att sno hennes handväska (eller vad det nu var) hejdade sig när de såg vem hon var. "Vi kan väl för fan inte råna Alva heller."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nej det är klart att man inte kan råna Alva (även om man nu inte ska råna någon alls då men)! Det är fascinerande hur stor respekt folk har för Astrid Lindgren och hennes böcker och karaktärer, de ses väl i viss mån som heliga och får inte kritiseras vilket förmodligen kommer sig av de många minnen de är förknippade med. Tänk att en enda kvinna kunde beröra så många!

      Radera
    2. Fast det var Lis Nilheim som spelade Alva. Liv Alsterlund spelade Lisabet! :)

      Radera
  4. Å, ja Alva är en av mina absoluta favoritkaraktärer, tänk att få ha henne som nanny.

    Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle nog ha varit något det! :)

      Radera