onsdag 4 januari 2012

Hur såg bokåret 2011 ut?

Jag får väl utgå ifrån april till och med december, för det är under denna tid som jag skrivit ner vad jag läst på bloggen. Har inte koll alls på vad jag läste i början av året..

Antal böcker lästa: 143st
Antal skönlitterära böcker: 95st
Antal barn- och ungdomsböcker: 66st
Antal sanna historier: 16st
Antal facklitteraterära böcker: 38st
Antal kvinnliga författare: 122st
Antal manliga författare: 29st

Vissa siffror blir lite ologiska då det ibland exempelvis är både en manlig och en kvinnlig författare till samma bok.

143st böcker är jag ganska nöjd med, jag lär väl emellertid ha läst fler eftersom att januari, februari och mars inte är med i uträkningen. Det är många skönlitterära böcker och ett stort antal barn- och ungdomsböcker, men det blir väl lätt så eftersom att dessa är så snabblästa. Fast jag trodde att jag läste fler sanna historier, men bara 16st av 143 var ju inte så mycket...

Jag är dock lite chockad över att jag nästan bara läser böcker av kvinnliga författare! Trodde nog att det var lite mer balanserat i alla fall. Undrar hur det kommer sig? Intressant är också att nästan alla böcker skrivna av manliga författare som jag läst, är facklitterära böcker som jag oftast läser som kurslitteratur.

2 kommentarer:

  1. 143 böcker? Oj! Jag är klart imponerad! Själv hann jag med 58 och det är mer än på många år;-)) Plus de jag läst högt då, men det är ju inte så många...

    SvaraRadera
  2. Tack :) Fast då ska man ju också komma ihåg att 66st av 143 var barn- och ungdomsböcker, och de går ju betydligt snabbare att läsa :)

    SvaraRadera