onsdag 8 februari 2012

Böcker på D i bokhyllan!


Här är ett par böcker från min bokhylla som börjar på bokstaven D; De dimhöljda bergens gorillor, Du gamla, du fria, Djungelboken, Den försvunne prinsen, Den vita massajen och Den dubbla tystnaden.

De dimhöljda bergens gorillor - Mina föräldrar har alltid gillat den här filmatiseringen kring denna bok och jag har således sett den ett antal gånger som barn och är bekant med Dian Fossey. Sedan hittade jag av en slump denna bok och köpte den genast. Det är en intressant skildring av en kvinnas kamp för djur som inte själva kan kräva sina rättigheter.

Du gamla, du fria - Fick denna bok i födelsedagspresent så har inte hunnit läsa den ännu men självklart tänker jag fortsätta följa Annika Bengtzon i hennes liv! Hade totalt missat att den skulle släppas och blev glatt överraskad då den kom till affärerna. Hoppas att den kan räknas som en av de bättre i serien...

Djungelboken - En klassiker som är lite mysig men en aning långtråkig. Själv gillar jag ju Mowgli mest och vill således läsa om honom och blir därför lite irriterad när Kipling blandar in andra karaktärer som ska ha egna kapitel och historier. Hade också velat läsa om en vuxen Mowgli, beskyddare av djungelns uråldriga lagar och liv...

Den försvunne prinsen - Såg boken på rea och kunde ju inte låta bli! Har länge varit fascinerad över Marie-Antoinettes yngsta sons öde under franska revolutionen och förfasats över den behandling som somliga misstänker att han utsatts för. Kastade mig över boken så fort jag fick tid!

Den vita massajen - Blev rekomenderad den här boken och det var ett bra tips visade det sig. En bra bok som på ett ingående och reflekterande sätt beskriver livet bland massajer. Kulturkrockar och ritualer som är svåra att förstå övervinns av kärleken till den mannen hon vill leva hela sitt liv med - eller?

Den dubbla tystnaden - En av Jungstedts böcker om kommissarie Knutas på Gotland. Har börjat samla på mig ett par från denna serie nu och gillar dem verkligen! Har dock svårt för att läsa om deckare så det tar nog ett bra tag innan den vilar i mina händer igen - förmodligen först om några år när jag glömt bort vem mördaren var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar