måndag 12 mars 2012

Boktips - A till Ö

A - Anne på Grönkulla, av Lucy Maud Montgomery

En underbar bokserie som börjar med boken Anne på Grönkulla och som följer den fascinerande flickan Anne Shirley, som blir adopterad av syskonen Marilla och Matthew Cuthbert.

Dessa böcker har varit stora favoriter sedan min barndom och jag kommer nog alltid att älska den energiska och dedikerade Anne som alltid får mig på bra humör. Det är svårt att inte älska någon som är så förälskad i livet och ständigt sjunger dess lovsånger. Anne har för mig ett perspektiv på livet som många fler borde ha och som jag själv ständigt försöker ha, då hon är lycklig ända in i själen för allt som gör livet vackert, från den första rosenknoppen till äkta vänskap.
Anne Shirley är på många sätt en klantig och naiv flicka som har huvudet uppe i det blå, men hon kommer alltid att vara en förebild för mig på grund av hennes känslodjup och kärlek till livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar