måndag 21 maj 2012

Du gamla, du fria, av Liza Marklund


I Du gamla, du fria möter vi återigen Annika Bengtzon men denna gången är det inte den grävande journalisten vi möter utan den förtvivlade frun till Thomas som blivit kidnappad av terrorister.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Jag hade nog väntat mig något annat, men gillade ändå den här boken. Den är bra som en kort underhållning och väcker lite lagom tankeverksamhet. Jag blev emellertid lite förvånad över alla vidriga detaljer som läsaren delges kring kidnappningen och inbördeskrigen i Afrikas olika länder. Det kändes kanske inte riktigt som den vanliga stilen i den här serien men det funkar likaväl.

Bokens upplägg är ett bra sätt att föra handlingen framåt då Marklund låter en dag i taget gå för varje kapitel vilket också höjer spänningen för hur det ska gå för Thomas, då vi vet att det kan vara problematiskt om förhandlingarna av lösensumman blir för långdragna.

Jag tycker att vissa böcker i serien om Annika Bengtzon tenderar att bli lite långtråkiga, men det här är inte en av dem. Tempot är lagom högt och det finns tid för både spänning och eftertanke. Jag tycker nog emellertid att man hade kunnat ägna mer tid åt vissa frågor som uppstår i och med vad Thomas utsätts för under kidnappningen. Det skulle kunna finnas en hel del intressanta diskussioner där. Personligen upplever jag emellertid Du gamla, du fria som en av de bättre böckerna i serien.

Lättsmält kriminalroman som överlag följer den vanliga tonen i serien om Annika Bengtzon.

4 kommentarer:

  1. Jag vet med säkerhet att den här boken kommer att dyka upp här på fredag :) Jag har läst alla de andra om Annika Bengtzon och faktiskt tycker jag att de har blivit bättre och bättre. En tendens jag hoppas håller i sig och det verkar ju lovande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tyckte i alla fall att den senaste var en av de bättre, men med ett lite annorlunda upplägg jämfört med de andra.

      Radera
  2. Tycker också att det är en av de bättre :) Spännande på ett annat sätt nästan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, det var en annan stil över den fast samtidigt den vanliga Annika ;)

      Radera