tisdag 7 augusti 2012

Moa Martinson - Ordet och kärleken, av Kerstin Engman

Kerstin Engman har skrivit en underbar biografi över Moa Martinsons liv som på flera sätt tar henne i försvar mot den kritik hon fått utstå.

Engman menar i början av boken att hon vill fokusera på olika teman i Moas liv istället för att beskriva historien kronologiskt. Men det blir ändå någorlunda i ordning som Moas liv beskrivs, från födsel till död. Detta är emellertid ett upplägg som jag föredrar, även om det inte gör något att olika ämnen berörs när boken kommit fram till vuxen ålder.

Engman ger en väldigt beskrivande bild över Moas liv som liten och drar många paralleller till hennes historia om Mia i serien som börjar med Mor gifter sig. Det är intressant att se dessa och att ha dem i bakhuvudet när man läser hennes böcker, för mycket är såklart influerat av hennes eget liv även i hennes andra böcker.

Mycket fokus läggs emellertid på äktenskapet med Harry Martinson och det är här som Engman så hängivet försvarar Moa. Det har diskuterats mycket kring i vilken mån dessa båda författare påverkade varandra och oftast har det fallit på Moas lott att ha blivit inspirerad av Harry och i utbyte förhindrat hans skrivande. Detta är något som Engman protesterar mot och menar att det nog snarare var tvärtom. Att Moa inte inspirerade Harry menar hon vara väldigt osannolikt då Moa lär ha hjälpt Harry att få kontakt med sina barndomsminnen vilket senare resulterade i framgångsrika böcker.

Moa Martinson framstår av Engmans porträtt att döma som en mycket stark och initiativrik kvinna. Men det framkommer också att Moa levt ett mycket hårt liv på många sätt och att detta varit henne en stor inspirationskälla i hennes författarskap.

En intressant och välskriven bok om ett viktigt svenskt författarskap!

2 kommentarer:

  1. Fin recension! Låter som en intressant bok. Jag minns att "Kvinnor och äppelträd" gjorde intryck på mig när jag bestämde mig för att se vad det var för något för några år sedan. Hon skriver på ett väldigt fint sätt, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt intressant! :) Ja jag älskade också Kvinnor och äppelträd, en av mina favoriter av de jag läst av henne hittills! :)

      Radera