lördag 15 september 2012

Belle, av Lesley Pearse

Femtonåriga Belle har växt upp på en bordell i London i början av 1900-talet. När hon blir vittne till ett mord blir hon kidnappad av mördaren, som för att tysta henne för henne till Frankrike. Belle tvingas att prostituera sig och blir snart såld till en bordell i New Orleans.
Hela tiden försöker Belle skapa en plan för att kunna återvända hem till England och sin familj...


----------------------------------------------------------------------

Den här boken var både lite bu och bä. Överlag tyckte jag emellertid om den! Det är ett lagom tempo och författarna ger oss en bra bild av miljöer och karaktärer. Jag tycker också om handlingen, som ofta har tvära svängar (även om många av dem är lite uppenbara).
Karaktärerna är också ett stort plus för boken, då jag fastnar för flera stycken, även om just Belle känns lite orealistiskt perfekt.

Men, jag stör mig på en hel del också. Det är dels små saker i beskrivningarna som jag finner lustiga och även en del dialoger och tankesätt. Jag tänker flera gånger att sådär tänkte/pratade/betedde/uttryckte man sig väl inte i början av 1900-talet? Boken känns en aning för modern med tanke på när den ska utspela sig.

Främst stör jag mig emellertid på bilden av prostitution som något roligt och lättsamt. Så fort Belle kommer till New Orleans så känns det plötsligt som att det är rätt kul och enkelt att vara hora, Belle känns inte alls så missnöjd med det.
Och jag stör mig ännu mer på rättfärdigandet av prostitutionen som förekommer boken igenom. Det skylls en del på männen men ofta framkommer argumentet att det är männens fruar som är skyldiga till prostitutionen, för om de bara "släppte till" lite mer så skulle det inte finnas prostitution. Blir väldigt irriterad på det där boken igenom. Männen som köper andra människors kroppar för att få utlopp för sin egen njutning, framställs ofta som fina män som det är synd om, de får ju inte sex hemma. Stackars dem, kanske vi ska tänka (i alla fall om vi är som Belle), men nej de dragen i boken håller jag inte alls med om, utan är snarare en anledning till att boken bara blir okej för min del.

I grunden är det en bra bok och den har stor potential att bli jättebra, men vissa inslag gör att mitt intryck sänks väldigt mycket och därför stannar en bok som jag hade kunnat älska på ett "okej".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar