torsdag 8 november 2012

Årets julkalender - Tävling om julböcker!

Förra året var det julcitat här på bloggen som var julkalender, men i år tänkte jag slå på lite större och ha en tävling, där vinnaren får välja en bok av 24 möjliga!
Jag har letat runt på nätet och rotat i bokhyllorna här hemma och kommit fram till 24st skönlitterära böcker med juligt tema eller som har julen i bakgrunden. De här 24 böckerna kommer att presenteras i julkalender, en för varje datum såklart. Vissa har jag läst, andra har jag inte läst. Vissa länkas till mina eller andras recensioner av dem och andra är precis nyutgivna. Det blir en himla blandning på klassiker och mer "simpel" litteratur men alla har alltså julen gemensamt!


Tävlingen kommer att se ut såhär:
Alla som har en blogg och en adress inom Sverige som jag kan skicka vinsten till, kan delta. Man måste även skicka sin emailadress* om man vinner så att vi kan höras om postadress.
Vinsten är alltså en av dessa 24 böcker och man får såklart välja helt fritt bland titlarna. Vissa restriktioner kring språk och liknande, finns förklarade längst ner i inlägget.
Man tävlar genom att skriva om tävlingen på sin blogg och länka till min blogg, samt skriva att man gjort detta i en kommentar här nedan eller under någon av de inlägg som är med i julkalendern. Det ger en lott i lotteriet. För två lotter ska man utöver detta ge ett eget boktips på en julig skönlitterär bok. Men det finns bara en vinnare, så satsa stort vettja!
Man kan anmäla sig ända fram till julafton, den 24:e december. I mellandagarna drar jag vinnaren och avslöjar vem det är på bloggen.

Kortfattat:
Vinst: En bok av de 24st som kommer presenteras här mellan 1-24 december.
För en lott i lotteriet: Skriv om tävlingen på din blogg och länka hit.
För två lotter: Ge även ett eget boktips på en julig skönlitterär bok.
Anmälningstid: Från och med nu till och med den 24:e december.

Restriktioner:
  • Om man väljer en bok vars titel presenteras på engelska i julkalendern, får man den på engelska.
  • Bilden på boken behöver inte stämma överens med den utgåvan man sedan får, eftersom att boksidornas bilder inte alltid överensstämmer med den bok man klickar hem.
  • Om en bok blivit slutsåld eller liknande får man ange en annan bok bland julkalenderns böcker.
*Angående mailadress:
Antingen skriver ni redan nu ut mailadressen i kommentaren här nedan, eller så kan den som sedan vinner ange sin mailadress då. Om man inte vill publicera sin mailadress öppet kan man skicka den i en separat kommentar som jag då noterar och sedan inte godkänner för visning.

Ni kan anmäla er från och med nu fram till den 24:e december!

Frågor? Kommentarer?

54 kommentarer:

  1. Jag funderar också på att ha någon sorts julkalender på bloggen, men har inte kommit fram till vad den ska innehålla ännu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, får hålla ögonen öppna då :)

      Radera
  2. Hej,
    Jag taggade dig i en utmaning på min blogg:
    http://bokliz.blogspot.se/2012/11/utmaning-this-or-that.html
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Ska göra den så fort jag får tid! :)

      Radera
  3. Jag tänker vara med i din tävling men jag kommer lägga upp inlägget om tävlingen den 14 nov. Ska jag skriva en kommentar efter publicering så du ser? Hm, jag får fundera över vilken julbok jag ska tipsa om..
    Kul med julkalender!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! :) Jag tittar visserligen in på din blogg nästan varje dag, men för enkelhetens skull så får du gärna skicka en länk om det när du skrivit, så blir det lättare att hålla koll :)

      Radera
  4. Är jättegärna med i din asroliga tävling!
    Kommer att tipsa om den under dagen på min blogg också.
    Jag vill tipsa dig om Dash and Lily's book of dares av David Levithan och Rachel Cohn som jag läste förra julen. Den var riktigt, riktigt mysig.

    Mail: nfolkving@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! :)

      Åh, har varken läst den eller kommer att ha med den i julkalendern så jag tackar för det tipset! Ska verkligen kolla upp den! Och lägger såklart även i två lotter från dig då :)

      Radera
  5. Jag är väldigt gärna med och tävlar! :)
    Jag har skrivit om tävlingen på min blogg: http://liijobooks.blogspot.se/2012/11/tavlingstips.html.

    Mitt tips är "Let it snow" av John Green mfl. Det är den boken jag har satsat på iår för att komma i rätt stämning, och jag har hört mycket gott om den :)

    nossahojj@yahoo.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Jag skriver upp dig på två lotter! Och tack för tipset :)

      Radera
  6. Här har vi mitt inlägg: http://sarasperspektiv.wordpress.com/2012/11/13/jultavlingstips/

    Vilket trevligt initiativ! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med! Jag skriver upp dig :)

      Radera
  7. Mycket kul tävling. Och jag är givetvis gärna med och tävlar. Mitt jultips till dig är Julfritt av John Grisham. Mysig och rolig bok. Mitt inlägg om tävlingen hittar du här: http://fantastiskaberatterlser.blogspot.se/2012/11/tavling.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker det! :) Jag skriver upp dig!

      Radera
  8. Nu är inlägget om julkalendern uppe:
    http://bokliz.blogspot.se/2012/11/julkalender-tavling-hos-louise.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad bra! Då skriver jag upp dig på en lott! :)

      Radera
  9. Jag deltar gärna och har länkat till din tävling här: http://lenasgodsaker.blogspot.se/2012/11/tavlingstips_15.html

    Mitt boktips är en bok med lite juligt tema som jag hittade på en loppis för ett tag sedan. Det är boken "Midvinter" av Rosamunde Pilcher. Där några vilsna, ensamma människor som längtar efter värme och kärlek kommer att vara tillsammans lite längre än planerat under juletid på grund av en snöstorm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med! Jag skriver upp dig på två lotter! :)

      Har varken läst eller hört talas om den så jag tackar för tipset!

      Radera
  10. Vilken mysig tävling! Här kommer vårt inlägg där vi tipsar om din tävling: http://beasbokhylla.blogg.se/2012/november/tavlingstips-2.html

    Vi vill tipsa om Kalabalik hos morfar Prosten av Eva Bexell! Oförglömlig och jätterolig även om vi blivit lite äldre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Jag lägger i två lotter åt er :)

      Åh, morfar Prosten kommer jag ihåg från barndomen, men jag minns inte riktigt handlingen - måste definitivt kollas upp, tack för tipset! :)

      Radera
  11. De enda julböckerna som jag kommer på är de jag läste när jag var liten; Titta, Madicken, det snöar!, Pippi Långstrump har julgransplundring och Sunes jul.
    Varför finns det så få julböcker för oss vuxna?

    Jag har två julböcker som ligger i min att-läsa hög, men de vill jag läsa i december. Det är En röd liten fågel i juletid och En julsaga av Charles Dickens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, härliga barnböcker, där kommer julen rätt ofta fram på ett bra sätt :) Ja, det borde sannerligen finnas lite mer skönlitteratur med jultema!

      Tack för tipsen! :)

      Radera
  12. Jag har ju missat att ge dig min mail:

    elizabeth_eklund@hotmail.com

    SvaraRadera
  13. Vad roligt att jag råkade snubbla in på din blogg, jag vill gärna vara med i utlottningen! Jag har skrivit om din julkalender i följande inlägg: http://enspruckenrosatekopp.wordpress.com/2012/11/28/julkalender-med-boktema/

    Jag har ett tips om en bok med jultema som jag själv inte har läst ännu men som jag gärna skulle vilja läsa, det är En röd liten fågel i juletid av Fannie Flagg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittade hit och vill vara med i tävlingen :) Jag skriver genast upp dig på två lotter ;)

      Radera
  14. Här har jag tipsat om din jultävling http://bokraden.blogspot.se/
    Boken jag vill tipsa om snubblade jag över av en slumt när jag satt och surfade runt Nora Roberts - Hem till jul som är 4 böcker i en alla med jultema :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, låter som en lovande bok :) Tack för tipset! Vad roligt att du vill vara med och tävla, skriver upp dig på två lotter! :)

      Radera
  15. OJ det blev inte riktigt okey med länken i första inlägget.
    Men HÄR http://bokraden.blogspot.se/2012/11/jultavling.html blev det rätt.
    Den juliga boken jag vill tipsa om har jag inte läst men tänkt beställa hem för det är 4 böcker i 1 och då måste ju någon var bra :) Nora Roberts - Hem till jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu hittade jag den :) Ja precis, någon av fyra borde vara bra ;)

      Radera
  16. Jag är gärna med och tävlar - har skrivit om tävlingen här: http://whatyoureadin.blogspot.se/2012/12/vill-vinna.html

    Ett juligt tips på en småmysig bok är The christmas cookie club av Ann Pearlman som jag läste för något år sedan. Feel good, jul och läckra kakrecept inbakat i den skönlitterära vänskapsboken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med! Skriver upp dig på två lotter :)

      Radera
  17. Jag är gärna med! :) Har tipsat om tävlingen här: http://boooklovin.blogspot.se/2012/12/tavlingstips.html

    Hmm.. det var svårt. Får nog säga Harry Potter. De är inte några typiska julböcker, men de har en sån myskänsla över sig, särskilt de fösta böckerna i serien, och jag tycker att de passar perfekt att läsa under julen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med, har skrivit upp dig på två lotter! :)

      Och jag får verkligen hålla med om Harry Potter, det är något magiskt juligt över dem! :)

      Radera
  18. Vad roligt med en tävling såhär i juletid! :)

    Här är mitt inlägg: http://boklyckan.blogspot.se/2012/12/tavling-hos-boken-ar-tankens-barn.html

    En julig bok (som jag tycker är julig i alla fall) är "Dash och Lilys utmaningsbok".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med och tävla! Jag skriver upp dig på två lotter :)

      Ja, Dash and Lilys utmaningsbok verkar vara återkommande som tips så jag får nog ta och läsa den :)

      Radera
  19. Här har jag skrivit om din tävling: http://emmapafo.blogspot.se/2012/12/jultavling.html

    Mina två juliga boktips blir Sunes jul och A Redbird Christmas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! :) Jag skriver upp dig på två lotter!

      A Redbird Christmas tror jag inte att jag har hört talas om, den måste skrivas upp! :)

      Radera
  20. Jag vill också delta :) Har bloggat om tävlingen på min blogg: http://booksonmymind.me/2012/12/05/jultavling/

    och som juligt boktips kan jag nämna två böcker: Trisha Ashley - A Winter's Tale (mysig chicklit som utspelar sig i jultid) och Melody Carlson - The Christmas Dog. Båda böckerna är såna som man blir varm om hjärtat av att läsa. Mysigt och juligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med! :) Du har fått två lotter i skålen ;)

      Åh, låter som spännande böcker - måste jag lägga på minnet!

      Radera
  21. Jag är gärna med =)

    Skrev om tävlingen här:
    http://schitzo-cookie.blogspot.se/2012/12/tips-om-jultavlingar.html
    Boktipset är där med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! :) Jag skriver upp dig på två lotter :)

      Radera
  22. Kul med tävling, jag är gärna med:D
    Här har jag skrivit om den: http://bokglantan.wordpress.com/2012/12/08/bokglantan-2-ar/

    En bok som jag tycker är väldigt julig är Unga kvinnor av Louisa May Alcott. Den är helt enkelt mysig och passar därför bra under julen.

    Mail: tilda94[at]hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med! Jag skriver upp dig på två lotter :)

      Radera
  23. Sent omsider är jag också med. Jag tipsar om Pappa Panovs stora dag.
    Har skrivit om tävlingen här: http://violensboksida.bloggplatsen.se/2012/12/17/9163982-tavling-hos-boken-ar-tankens-barn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Jag skriver upp dig på två lotter och tackar för tipset! :)

      Radera
  24. Hej, Louise!

    Jag glömde att lämna en kommentar här, men jag vill delta och tipsade om din tävling för ett tag sedan: http://bokskadad.blogg.se/2012/december/det-finns-mycket-att-tavla-om-2.html

    och mitt tips på en julig bok är en som några andra redan tipsat om, nämligen Dash and Lily's Book of Dares. Mysig bok med julinslag!

    Mejl: bokskadad@hotmail.se

    SvaraRadera
  25. I sista minuten! :) Jag har nyfiket följt dina juliga boktips och bloggade om din tävling (se länken ovan).
    Ser att Lena ovan tipsar om Rosamunde Pilchers "Midvinter" och kan bara instämma. Bläddrade igenom mina gamla handskrivna recensioner och upptäckte att mitt 15-åriga jag älskade den och hon var expert på varma, välskrivna, mänskliga romaner - perfekt för en mysig lässtund under en filt. Jag blev själv sugen på att läsa om den!
    GOD JUL!

    maria-ungavuxna(a)hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med! Jag skriver upp dig, imorgon drar jag vinnaren ;)

      Det låter som en mysig bok! Jag måste kolla upp den! :)

      Radera
  26. http://ielinashylla.wordpress.com/2012/12/24/pa-sjalvaste-dopparedagen/ - jag är med. Mejl: ielinashylla@gmail.com.

    Dessutom vill jag passa på att boktipsa och skulle i så fall faktiskt vilja föreslå Theorins "Nattfåk" som jag läste förra jullovet och ändå tycker är lite vintermysig om inte annat och vinterkuslig förstås! Jag tycker ju faktiskt att det är Theorins bästa bok i Ölandskvartetten hittills!

    Stort god jul! (: Ha en riktigt fin dag! ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag inte läst, måste kolla upp den! :) Ska publicera en lista på alla bra tips jag själv fått under tiden sedan ;)

      Och god jul! (i efterskott) ;)

      Radera
  27. Ja, beroende på hur man tolkar din deadline. (: Tills eller till och med?! (; (: Hur som helst: God jul! ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart får du vara med, "till och med" var vad jag menade ;) Drar vinnaren imorgon :)

      Radera