tisdag 6 november 2012

The Lucky One, av Nicholas Sparks

När Logan Thibault tjänstgör inom armén i Irak hittar han ett foto på en kvinna som han behåller. Fotot ger honom tur på hans resa och han bestämmer sig för att söka upp kvinnan på fotot. När Logan så träffar Beth börjar känslor uppstå mellan dem och Logan funderar på om han borde avslöja hur han faktiskt hittade henne - vad säger Beth då?

--------------------------------------------------------------------------------

Det här var väl kanske ingen succé hos mig, men den flöt på i ett lagom tempo. Jag har dock svårt för själva dramaturgin och vändpunkterna i historien då jag inte riktigt ser det katastrofala i att Beth ska få veta hur Logan har hittat henne. Jag kan tycka att själva tanken på att han hittade fotot och blev så fascinerad av henne att han sökte upp henne på andra sidan jorden, är ganska charmigt. I alla fall om man tänker på vad boken är i för genre.

I övrigt gillar jag karaktärerna och fastnar speciellt för Beth och hennes stora kärlek till sin son. Förhållandet mellan Logan och Beth är lite lagom mysigt och upplösningen rent relationsmässigt är ganska intressant. Men jag sitter inte direkt och gråter floder eller håller tummarna för att Logan och Beth ska få varandra i slutet.

En helt okej bok som passar för avkoppling. Jag är inte superimponerad men vill gärna se filmen någon gång.

8 kommentarer:

  1. Såg filmen för några veckor sedan och tyckte väl ungefär som du: Vari låg det hemska i hur Logan hittade Beth? Men från början var det nog så att Beth faktiskt trodde att Logan dödat hennes bror och att det var därför han hade fotot. I så fall kan jag förstå att hon blev upprörd, men inte annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej i och försej, men å andra sidan var väl det rätt snabbt uppklarat. Så nej, själva problemet i storyn ger jag inte så mycket för ;)

      Radera
  2. Har funderat på att hyra denna, men har tvekat med tanken att den kanske är lite väl romantisk för mig. Men jag vet inte.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja romantisk är den väl i alla fall, men det beror väl lite på hur man själv definierar det. För min del får det gärna vara romantiskt, men då måste det vara en bra handling också, här kändes det som att Sparks fick idétorka när det gällde problemen och vändpunkterna ;)

      Radera
  3. Låter inte riktigt som min typ av bok :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska nog i alla fall uppskatta romantik-delen så pass mycket att man har överseende med mindre logiska inslag ;)

      Radera
  4. De böcker av Sparks som jag läst har alla slutat på samma sätt (de kära får inte varandra på slutet) och själva historierna har varit ungefär samma med lite variation. Det kan ju vara trevligt ibland men lite väl upprepande tycker jag det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag håller med dig där, grunden är rätt ofta lite för lik tidigare böcker av honom. Men man vet ju å andra sidan vad man får vilket också kan vara trevligt ibland ;)

      Radera