tisdag 5 februari 2013

Lyckans hjul, av Kajsa Ingemarsson

I Lyckans hjul möter vi tre kvinnor i olika skeden av livet som har en sak gemensamt - de är grannar. De har i början av boken ett ytligt förhållande till varandra men när en ny kvinna flyttar in i grannskapet ställs allting på sin spets och de kommer nära varandra på ett sätt de aldrig trodde var möjligt...

-----------------------------------------------------------

Jag tyckte om den här boken och gillar alla tre karaktärerna även om den fina Miriam ligger närmast hjärtat. Ellinor är nog den som jag tycker näst mest om, då Nina aldrig riktigt får en chans att utvecklas nämnvärt som karaktär. Det känns som att Ingemarsson var någorlunda nöjd med hennes situation i livet och därför lämnade henne ifred och lät henne främst agera psykolog åt de andra två.

Den allra största resan i boken gör nog Miriam och det är nog därför hon blev min favorit. Hon växer som person och blir en helt annan i bokens slut. Jag kände med henne på ett sätt som jag inte gjorde med de andra.

Dramaturgiskt har Ingemarsson lagt upp det mycket bra, i början lite trevande men senare på sätt och vis med en väldans fart fast att det är så fokuserat kring en enskild händelse. Helgutflykten som kvinnorna gör är visserligen rätt kort men utvecklingen under denna är omfattande, varför det känns som att det händer massvis.

I slutet av boken är jag faktiskt lite ledsen över att behöva lämna Miriam, jag skulle vilja veta mer om hur det gick för henne!
En bra och lättläst bok som engagerar lagom mycket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar