lördag 9 mars 2013

Glada hälsningar från Missångerträsk, av Martina Haag


Glada hälsningar från Missångerträsk handlar om Nadja som är 44år och längtar efter att få adoptera ett barn. Hon har stått i kö i flera år och väntar nu bara på att få besked om vilket barn som blir hennes. Men så ändras reglerna för adoption och Nadja som ensamstående får inte adoptera - om hon inte gifter sig inom en månad.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Martina Haag vet vad hon gör och bemästrar med stor säkerhet denna genre. Hon skriver träffsäkert och jag skrattar högt flera gånger när jag läser boken. En underbar humörhöjare som jag verkligen gillade!

Jag har bara läst tre böcker av Martina Haag men tycker att det i dessa är genomgående att böckerna är väldigt anpassade för film. Jag vet inte om det är på grund av att jag ser alla scener så tydligt framför mig eller om det handlar om sättet som de beskrivs på, men jag ser i princip filmposters framför mig. Många av scenerna skulle jag också mer än gärna se filmatiseras bara för att få se Nadjas rädsla för renarna eller Sigvards sura uppsyn.

Handlingen är såklart väldigt uppenbar och man förstår ju hur det hela ska sluta så fort Nadja kommer upp till Missångerträsk, men det gör definitivt inte boken mindre underhållande. Det är precis lagom mycket roliga scener blandat med något mer allvarliga även om humorn ständigt är mest framträdande.

En väldigt rolig bok som sannerligen förgyllde min dag och gav mig många skratt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar