torsdag 30 maj 2013

THG Day 12: A character you wish hadn’t died

Rue under träningarna
Prim eller Finnick. Eller Rue. Berättartekniskt förstår jag dock att Rue dör och det är på ett sätt nödvändigt att hon gör det för att vi ska få se regimens ondska på ett väldigt konkret sätt. Finnick kan jag också förstå eftersom att det skulle verka ganska otroligt att alla stora karaktärer klarade sig när de skulle bryta sig in bakom fiendens linjer i slutet av Revolt. Man vill ju emellertid inte att varken Rue eller Finnick ska dö, Rue som är så liten och oskuldsfull och Finnick som äntligen hade fått lite lycka i sitt liv.
Finnick och Katniss
Men Prim är kanske den karaktär vars död jag kan tycka är lite onödig. Jag tycker dock att hennes död också är ett bra sätt att visa hur regimen verkligen tar allt och förstör allting som folket älskar. Men samtidigt kände en liten del av mig att Collins kunde ha låtit Katniss vara nu efter allt hon hade gått igenom. Kunde hon åtminstone inte få ha kvar Prim? Men jag är lite kluven. Överlag tycker jag att alla karaktärer som Collins låter dö har en anledning att dö och ofta för med sig ett symboliskt värde som är intressant och relevant för storyn.

Prim på Slåttern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar