tisdag 14 maj 2013

THG Day 7: A scene that made you cry

När Rue dog. Det är nog den främsta scenen som jag inte kunde hålla tillbaka tårarna till. Rue ska ju såklart symbolisera regimens ondska där man till och med kan ta livet av tolvåringar. De andra tävlande är ju lite äldre, lite mer tonåringar, men Rue är ju på alla sätt ett barn och hon visar därmed att det faktiskt är barn som offras.
Katniss sorg är här också väldigt viktig, då det är genom hennes känslor som vi själva möter tomheten efter Rue. Jag har också alltid tänkt att Katniss på många sätt ser Rue som något utav ett subsitut för Prim. Rue blir den lillasyster som Katniss måste skydda och jag tror att likheterna mellan dem i ålder är en av anledningarna till att Katniss så snabbt tar henne till sitt hjärta.


Rues dödsscen
"Jag tar ett steg tillbaka och ser på Rue en sista gång, Det skulle faktiskt kunna vara så att hon bara ligger och sover på ängen.
"Hejdå, Rue", viskar jag. Jag lägger tre av fingrarna på vänsterhanden mot läpparna och håller ut dem mot henne."

2 kommentarer:

  1. Det var sorligt när Rue dog, som du säger det är hemskt att ett litet barn ska behövas offras för ett spel, verkligen ledsamt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir så tydligt att det är just barn som offras när Rue dör, trots att alla egentligen är barn, även om de är lite äldre.

      Radera