lördag 29 juni 2013

Andra kvartalsrapporten: Bröderna Grimms 2013

Kristen Stewart som Snövit
Andra kvartalet har det faktiskt inte hänt så mycket vad gäller min utmaning om att uppmärksamma bröderna Grimm eftersom att 2013 är deras år. Jag har skrivit två C-uppsatser och tagit en kandidatexamen och sedan har det rullat igång med semestervikariatet så det har varit fullt upp och lite tid för läsning. Hoppas att nästa kvartal ser bättre ut. Såhär har det i alla fall sett ut nu:


Jag har läst tre sagor av dem:
Ynglingen som ville lära sig vad det är att rysa
Mästerkatten i stövlarna
De två syskonen

Och så har jag läst två böcker som bygger på deras sagor:
Rapunzel - the one with all the hair, av Wendy Mass
Golden, av Cameron Dokey

Jag har också hunnit sett Snow White and the Huntsman men den var så seg att jag inte såg klart den. Det fanns dock många intressanta skillnader från Grimms original, men jag tyckte att det hände alldeles för lite i filmen för att den skulle hålla mitt intresse uppe.

Jag har lite lust att läsa vidare böcker som bygger på Rapunzel men i den takt jag haft hittills så ser det inte ut som att jag kommer att hinna med de andra då, så det blir förmodligen så att jag går vidare till andra fairytale-retellings.

Även om jag har varit väldigt sävlig vad gäller läsandet av bröderna Grimm så tycker jag att det är väldigt roligt att läsa om deras sagor och läsa nya varianter av dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar