onsdag 5 juni 2013

Emil i Lönneberga 50år!

 
Emil fyller ju 50 år i år och det har ju uppmärksammats lite varstans, bland annat i DN som bilden ovan är ifrån. Själv har jag passat på att köpa den nya Emil-boxen med de tre filmerna om Emil. Den stora Emil-boken har jag redan så bokmässigt har jag redan samlat ihop Emil.

Emil är ju verkligen en rolig prick och jag älskar samtliga karaktärer i böckerna. På senare år har jag fattat stort tycke för Emils mamma Alma och den illa omtyckta pigan Lina. Alma är så fin och hon står alltid upp för Emil när han gjort något galet och försvarar honom när Katthultsborna kommer för att meddela att de sparat ihop till en Amerikaresa till Emil. Lina gillar jag av helt andra orsaker och kanske lite extra just för att hon inte är en karaktär som är så omtyckt eftersom hon själv är så negativt inställd till Emil. Men bakom alla de där syrliga kommentarerna känns Lina som en ganska ensam person, som längtar efter kärleken och som gråter efter sin familj som hon knappt får träffa ens till jul. Dessutom är hon ju galet rolig emellanåt med sina "kunskaper" om bibeln och sina matematiska uträkningar.
 
 
Böckerna om Emil kan verkligen läsas om och om igen och jag tycker att man fastnar vid olika saker i olika skeden av livet och det gillar jag! Det finns något för alla! Och visst är det många gånger lite farsliknande men det finns samtidigt ett stort allvar som skänker berättelsen ett djup.
 
Hurra för Emil! Må du fortsätta att läsas av människor i alla åldrar i långt mer än 50år till! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar