tisdag 25 juni 2013

Precious, av Sapphire

Precious är en tonårig tjej som utnyttjas sexuellt av både sin pappa och sin mamma. Hon är gravid med sitt andra barn och hennes pappa är far till barnet. Men när Precious blir utsparkad från skolan och istället får börja en alternativ utbildning förändras hennes syn på världen och sitt eget liv. Hon börjar stå upp för sina egna rättigheter.
--------------------------------------------------------

Precious är en hemsk historia och det är fruktansvärt att tänka på att sådant här sker. Att föräldrar kan agera och resonera som Precious föräldrar är ofattbart och delar av boken ger mig kväljningar.
Men det är en stark historia och det sker mycket i boken även om den är kort. Det händer främst saker med Precious, hon utvecklas något enormt under bokens gång och det är väldigt intressant att få följa hennes resa.

De andra karaktärerna som kommer in i boken är också intressanta men i slutet uppfattar jag att det blir lite spretigt eftersom att vi då får ytterligare inblick i deras liv och jag tyckte nog att boken var lite kort för att ta bort det utrymmet från Precious sådär i slutet av boken då hon ändå är huvudpersonen.

Språket var inte heller min kopp te. Boken skrivs som om det vore Precious som berättar och därmed är meningarna inkorrekta och det förekommer en del stavfel och fel i meningsbyggnader. Jag förstår absolut vad man vill med det och det fyller såklart sitt syfte, men för min del blir det mest bara irriterande avbrott som gör att texten inte riktigt flyter.

Precious är emellertid en läsvärd bok som visserligen visar hemska saker, men även hyllar sådant som utbildning, kärlek och vänskap.

 Ett stort tack till Gilla Böcker för recensionsexet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar