måndag 28 oktober 2013

Älskade Madicken!

Madicken är verkligen en av mina stora favoriter bland Astrid Lindgrens karaktärer. Jag känner verkligen som Madicken, att ibland känner man livet i sig som hon brukar säga, även om jag brukar säga att jag blir glad i hjärtat istället. Jag tycker att det är viktigt att uppskatta de små sakerna i livet och försöker att göra det varje dag.

Jag gillar verkligen hur Astrid låter Madicken vara både allvarlig och rolig. Hon får stå upp för de som har det svårt samtidigt som hon är en väldigt rolig karaktär. Böckerna om Madicken blandar fattigdom och elände med humor och komiska situationer på ett sätt jag gillar. Som barn såg jag nog inte lika tydligt de mörka sidorna av Madicken men som vuxen så syns de tydligt, framför allt fattigdomen och de sociala klasserna tas ju upp i Madicken. Håller med Madickens pappa när Alva får dansa med sotaren på balen - något skönare får du aldrig skåda!

4 kommentarer:

  1. Åh, Madicken är en stor favorit för mig med! Hon är både självständig, rolig, smart - och så har hon ett stort hjärta. Jag älskar hur hon lär sig om de mörka sidorna av samhället, som fattigdom, och hur hon direkt ifrågasätter och önskar att det vore annorlunda istället för att bara acceptera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också Madickens ifrågasättande attityd och hur hon ständigt vill förbättra allting omkring sig. Böckerna om Madicken tar upp fattigdomens vardag på ett väldigt bra sätt som jag minns att jag berördes av som barn och som jag blir berörd av ännu mer idag. Blir ju helt gråtfärdig när exempelvis Mattis och Mia säger att det kommer ingen jultomte till dem, de får bara besök av fattigvården.

      Radera
  2. Åh, nu fick jag akut sug efter att se om och läsa om Madicken. Astrid Lindgren är bäst! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är hon! Hennes böcker kan inte läsas för många gånger :)

      Radera