tisdag 15 oktober 2013

Skräckläs 2013 - De inneboende, av Frida Edman

I De inneboende möter vi Yvonne, Cela och Martin som alla tas över av demoner. Boken börjar när de alla närvarar vid en fest inspirerad av filmen Eyes wide shut med hemliga koder och tecken, men något går under festen fruktansvärt fel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har hört den här boken beskrivas som skräck men jag är inte riktigt övertygad. Det är absolut creepy med demoner som oftast skrämmer vettet ur mig men i De inneboende har jag svårt att ta det till mig. Det kan helt enkelt bero på att jag inte riktigt gillar karaktärerna. Det är absolut ingenting fel på vare sig Frida Edmans sätt att skriva eller hennes karaktärer, det är bara inte min grej helt enkelt.

Jag gillar dock mystiken som växer under festen som boken centreras kring. Det känns verkligen att något ska hända även om man inte fullt ut får ihop alla trådarna direkt. Demonernas övertag över huvudpersonerna är också intressant och hade förmodligen gripit mig mer om jag bara haft lite intresse för karaktärerna.

Kort sagt var väl inte De inneboende min typ av bok. Den är emellertid väldigt lättläst och gillar man demoner så kan den absolut vara läsvärd! Jag gillar också omslaget, speciellt den mörka känslan.

Det här är första boken jag läser i Nellys (Nellons bokblogg) event Skräckläs 2013, förhoppningsvis blir jag lite räddare i nästa bok.

2 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att den inte var så bra, annars lät det ju intressant med karaktärer som blir "övertagna" av demoner. Brukar gilla skräckfilmer med det temat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja upplägget var verkligen bra, det hade kunnat bli hur bra som helst, men nja det var väl ingenting för mig direkt.

      Radera