onsdag 10 juni 2015

Liebster award

Jag blev taggad för flera veckor sedan av Bella som har bloggen Bellas bokblogg. Tack! Tyvärr så blev det inte av att jag svarade och sedan hade jag min paus och ja, men nu så!

Egentligen så ska man tagga 11 nya bloggare och ge dem 11 frågor men jag tänker fuska med den delen för jag utgår ifrån att alla andra har lämnat den här bakom sig för ett bra tag sedan. Så jag ska inte besvära er med ytterligare frågor.


De 11 frågor jag fick från Bella är dessa:

1. Vi börjar enkelt. Vad läser du just nu och vad tycker du om den?
Just nu läser jag (bland annat) Skuggorna av Katarina Wennstam. Jag gillar den skarpt hittills! Gillar idéen och tycker att spänningen hittills är på topp!
 
2. Har du någon favorit som du ser fram emot i sommarens utgivning?
Det ska bli roligt att läsa nästa del i serien om Cecilia Lund av Katerina Janouch - Barfotaflickan.
 
3. Det där med att hitta en skön läsställning är alltid ett problem, åtminstonde för mig. Hur brukar du sitta och läsa och hur brukar du lösa den eviga fajten mot obekvämligheten?
Jag brukar oftast sitta eller halvligga i soffan. Nackdelen är ju att man måste byta ställning ibland. Och hittar man väl en skön ställning så kan det ju vara problem med själva boken. Hur håller jag den på ett bekvämt sätt? Ibland är den för stor, ibland för liten. Det är inte lätt det där.
 
4. Nämn en serie som du absolut inte kunde få nog av. Och nej, Harry Potter gills inte ;)
Attsingen! Harry Potter hade ju varit självskriven annars. Men eftersom du skriver "kunde få nog av" så tar jag en serie som jag tidigare älskade och där jag slukade bok efter bok - böckerna om tvillingarna Jessica och Elisabeth Wakefield. Som jag älskade de böckerna!


 
5. Vilken var den senaste 5-stjärnor-boken du läste?
 Hrm, en av dem senaste böckerna jag läst som jag tyckte riktigt bra om var Att föda ett barn av Kristina Sandberg.
 
6. Vilken filmatisering av en bok var så dålig att den inte borde ha blivit filmatiserad?
 Anne of Green Gables - a new beginning. Usch. Nej, nej. Den kändes så fel. Man har mest hittat på lite som inte är med i böckerna. Den kändes jättekonstig. Och så är Gilbert död! Varför? Helt ologiskt.
 
7. Favoritcitat från en bok du läst nyligen?
 Gillade det här citatet från 8 saker du aldrig skulle våga av Moa Eriksson Sandberg och Eva Susso:

"Plus att jag har celluliter. Eller, vet inte om det är riktiga celluliter. Trodde att det bara var tanter som fick det. Men jo, små gropar är det, som syns extra mycket om jag spänner skinkorna. Men skitsamma. Ingen är perfekt antar jag ... vad det nu betyder, att vara perfekt. Kanske är det något man bestämmer själv?"
8. Vad fick dig att börja bokblogga?
Tror att det mest handlade om att jag ville kunna diskutera böckerna jag läste och läsandet i sig, och eftersom de flesta i min närhet inte riktigt är intresserade så valde jag en annan kanal.
 
9. Vad har du för intressen utöver böcker och läsning?
Lite ditten och datten. Jag gillar att skriva, handarbeta, stöpa ljus, pyssla med inredning och att baka. Bland annat.
 
10. Marry, kiss or kill? Ron Weasley (Harry Potter), Peeta Mellark (Hunger Games) och Tobias "Four" Eaton (Divergent)
Oj, du gör det verkligen inte lätt! Men jag har inte läst Divergent så jag inser nu rätt snabbt att jag såklart dödar Tobias "Four" Eaton direkt. Undrar om jag kommer ångra mig när jag läser böckerna? Då står det mellan Ron och Peeta men eftersom jag alltid tyckt att Peeta nästan känns för bra för att vara sann så känns ju det som en bra person att spendera livet med, så jag väljer Peeta där och så får Ron kyssen.
 
11. Ditt absoluta favorithusdjur och varför?
Hund. Ingen tvekan. Jag har haft en hund tidigare men inte längre. Men i framtiden så blir det nog en till.

Tack för roliga men svåra frågor!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar