lördag 14 november 2015

Julkalender 2015 - Tävling!


De senaste åren har jag haft julkalendrar här på bloggen där man kunnat tävla och vinna böcker. Även i år blir det en julkalender och precis som förra året gäller det att svara rätt på frågor och på så sätt få poäng. De tre som får flest poäng vinner varsin bok!


Precis som tidigare år kommer jag att ha 24st böcker att välja mellan. En bok presenteras varje dag, från 1 december till 24 december. Varje dag kommer jag att publicera en fråga och det är genom att besvara dessa frågor som man får poäng. Den som kammar hem flest poäng vinner. Jag kommer att göra som förra året att jag delar upp vinsterna och frågorna, så först på morgonen kommer ett inlägg för dagens bok och senare under dagen publicerar jag ett inlägg med dagens fråga.
Böckerna och frågorna är inte kopplade till varandra. Alltså: Om man vill ha en bok som exempelvis kommer i lucka 18, så innebär inte det att man måste ha rätt på den frågan som presenteras just den dagen.

De som vinner tävlingen får välja och vraka fritt bland alla de 24st böcker som är med i julkalendern.


Frågorna som man samlar poäng på kommer att ha fyra teman. Det kommer att vara suddiga bokomslag som man ska identifiera, citat ur böcker, frågor kopplade till kända barnklassiker och karaktärer att identifiera.

Omslagen - Här är det precis som förra året bokomslag som suddats ut och som ni ska gissa vad det är för böcker. Inga konstigheter. Dessa kommer att presenteras 6 dagar av 24, men det kommer att vara 3st omslag åt gången och man får ett poäng för varje rätt svar. Totalt kan omslagen alltså ge 18 poäng.

Citaten - Citaten kommer också precis som förra året att vara från mer eller mindre välkända böcker och för att få poäng på dessa gäller det såklart att lista ut vilken bok citatet är taget ifrån. Ett poäng för varje citat. Det kommer att presenteras 6st citat i julkalendern och det är ett poäng för varje rätt svar. Totalt kan citaten alltså ge 6 poäng.

Barndomens klassiker - I år kommer det vara faktafrågor om 6 olika barnklassiker. Det kan vara frågor om verket i sig, om handlingen eller karaktärerna. Ett poäng för varje rätt svar. Dessa frågor kommer att presenteras 6 dagar av julkalenderns 24 luckor, en fråga varje gång. Totalt kan alltså frågorna ge 6 poäng.

Karaktärer - Den här kategorin är ny för i år. Jag kommer att skriva en boktitel och namnet på huvudpersonen. Er uppgift är då att nämna tre andra karaktärer som är med i boken. Exempelvis kan frågan vara: Harry Potter och de vises sten - Harry Potter. Rätt svar kan då vara: Ronald Weasley, Hermione Granger och Severus Snape. De här frågorna kommer att presenteras 6 dagar av 24 och ni får ett poäng för varje rätt svar. Det måste vara tre korrekta karaktärer för att få poäng.



Man kan också få 10 poäng om man skriver om tävlingen på sin egen blogg och länkar tillbaka till min blogg. Det kan ni göra redan nu om ni vill vara med.

Ni kan också få två poäng om ni nedan i en kommentar till det här inlägget svarar på vilken bok som är den bästa ni läst i år och ytterligare två poäng om ni även svarar på vilken bok som släpps under 2016 som ni ser mest fram emot. Svarar ni på dessa två extra frågor får ni alltså totalt 4 extra poäng.

Totalt kan man alltså få 50 poäng.


För att tävla:
- Alla som har en blogg och en adress inom Sverige som jag kan skicka vinsten till, kan delta.
- Du tävlar genom att först anmäla sig i en kommentar här nedan, så att jag vet att du är med och sedan genom att svara på frågorna vart efter de kommer upp mellan 1 december och 24 december. Man svarar på frågorna genom att lämna en kommentar under det inlägg där frågan är. Frågan för 1 december besvaras under det inlägget och ingen annan stans. Jag kommer inte att publicera era svar utan bara anteckna dem för att kunna räkna ihop poängen.
- Sista dagen för att lämna svar på frågorna är 27 december, efter det är tävlingen avslutad. Man kan alltså svara på alla frågor 27 december om man skulle känna för det. Således är det också tillåtet att hoppa på närsomhelst.

På Nyårsafton kommer jag att avslöja vem vinnaren är!


Kortfattat:
Vinst: En bok av de 24st som kommer presenteras här mellan 1-24 december. Det blir tre vinnare.
För att vinna: Skriv nedan att du vill vara med. Svara på de frågor som kommer att ställas mellan 1-24 december. Länka till tävlingen i din egen blogg. För extra poäng kan du även svara i en kommentar nedan på frågan om vilken den bästa boken du läst i år är och vilken bok som släpps 2016 som du ser mest fram emot.
Tävlingstid: Från och med nu till och med den 27 december.

Vill man inte svara på alla frågor eller inte kan vissa, hoppar man helt enkelt över dem. Det handlar om att samla så många poäng som möjligt och inte nödvändigtvis att ha rätt på alla frågor.

Om det skulle vara så att böckerna som vinnarna väljer är slutsålda, får man såklart välja en annan bok i julkalendern!

Frågor? Kommentarer?

36 kommentarer:

  1. Jag har skrivit om tävlingen på min blogg: http://ewelinasbokblogg.blogspot.se/2015/11/tips-om-tavling-julkalender-2015.html

    Jag har läst många bra böcker i år, men ut av de allra bästa är Flyga drake av Khaled Hosseini. En bok som jag ser fram emot att läsa 2016 är Rosie Potters lyckliga liv efter detta av Kate Winter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med! :) Har länge tänkt läsa Flyga drake, tack för att du påminde mig :)

      Radera
  2. Jag är självklart med och tipsar även om tävlingen på min blogg:
    http://booktwin.blogspot.se/2015/11/tips-om-tavling.html

    Den bästa boken jag läst i år än så länge är antingen The Elite eller The One av Kiera Cass eftersom båda är så himla bra, men om jag måste välja en av dom så blir det The One. Har ju läst så många bra böcker i år så det var verkligen svårt att välja, hade sagt fler om jag fick ^^

    Den boken som jag ser mest framemot är The Crown av Kiera Cass som släpps den 3 maj nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du är med :) Låter som att jag borde kolla upp Kiera Kass :)

      Radera
  3. Men åh vad kul! Kan dock inte vara med då jag bor i Finland :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr måste jag ha en adress i Sverige att skicka vinsten till - du har ingen adress, någon släkting eller så, som du kan använda? Du får såklart gärna vara med och svara på frågorna ändå om du vill!

      Radera
  4. Jag hänger gärna på i år igen :) Jag har skrivit om tävlingen på bloggen (http://lacrimamens.com/blog/antligen-boken-ar-tankens-barns-julkalender.html)

    Den bästa boken jag har läst i år är förmodligen Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Oerhört stark och drabbande bok.

    En av de böcker jag ser mest fram emot som släpps nästa år är The Raven King av Maggie Stiefvater, som avslutar hennes kvartett Kretsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du är med i år igen! :) Jag heter inte Miriam är ju en väldigt, väldigt bra bok. Måste nog läsas om någon gång i framtiden känner jag.

      Radera
  5. Jag försöker i år igen. Inlägg på bloggen kommer senare i veckan.
    Den bästa hittills i år är När hundarna kommer av Jessica Schiefauer.
    Ser fram mot... oj... många. Men jag väljer nästa i Emelie Schepps serie som ska komma i maj.

    SvaraRadera
  6. Så kul! Jag blir gärna med i år också. :)
    Jag gör reklam för din tävling i min bloggs vänstersida under hela tävlingstiden.
    Bästa bok jag läst i år: "Skygger over Somerset" av Leila Meacham. (Läste den på norska.)
    Ser mest fram emot: "Sommarnatt - en målarbok" av Hanna Karlzon (maj-16), även "Parfymsamlaren" av Kathleen Tessaro (mars-16).
    Ha en bra dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med igen! :) Ha en trevlig dag du också! :)

      Radera
  7. Nu har jag skrivit om den också:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2015/11/20/julkalender-hos-boken-ar-tankens-barn-2/

    SvaraRadera
  8. Har tipsat om tävlingen här: http://readandrepeat.blogspot.se/2015/11/tips-om-tavling.html

    Den bästa boken jag läst under 2015 är förmodligen Vild av Cheryl Strayed.

    En av böckerna jag ser mest fram emot under 20126 är Fartblind av Carolina Neurath, har gillat hennes tidigare böcker så hoppas mkt på hennes första skönlitterära bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med :) Vild måste jag kolla upp :)

      Radera
  9. Jag hoppas det är ok att jag är med trots blogg i Finland ( svensk adress finns vid ev vinst ).
    En av favoriterna i år är Jag ger dig solen av Jandy Nelson, får se om det även blir en årsbästa på den.
    Bok jag ser väldigt mycket fram emot under 2016 är bla Glastronen av Sarah J. Maas.
    Och här har jag även skrivit om kalendern. http://bokhuset.ax/2015/11/23/julkalender-hos-boken-ar-tankens-barn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det viktiga är bara att det finns en svensk adress som jag kan skicka en vinst till. Jätteroligt att du vill vara med! :)

      Radera
  10. Jag har tipsat om tävlingen här: filo-sofie.blogspot.se/2015/11/julbocker-jultavling-och-gratis-e-och.html?
    En av de bästa böckerna jag läst i år är "Skärvor av minnen", vilket jag skriver om i julkalenderbloggstafetten jag anordnar, med start i morgon på min blogg.
    Inför nästa år ser jag fram emot "Dumplin", som ges ut på Lavender Lit.

    SvaraRadera
  11. Jag är gärna med! Har skrivit om tävlingen här: https://bokdivisionen.wordpress.com/2015/11/29/kalendrar-att-folja-under-december/
    En av de bästa böcker jag läst i år är Färjan av Mats Strandberg och en bok jag ser fram emot nästa år är Näcken, sjätte delen i serien Pax!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med :) Åh har tänkt läsa Färjan :)

      Radera
    2. Jag vill gärna vara med och tävla, bättre sent!!
      För stunden tycker jag att Flimmer av Anne och Even Holt är bäst ( rör sig i sjukhusmiljö där jobbade jag förut.)
      2016 ska jag försöka läsa Olive Ketteridge/ Elisabeth Strout, även en klassiker så får vi se vad biblioteket bjuder på.
      evaasell@passagen.se

      Radera
    3. Vad kul att du är med :)

      Radera
  12. Här har jag skrivit om tävlingen
    http://bokraden.blogspot.se/2015/11/bokenartankensbarn-har-en-julkalender.html

    Mikaela Bley - Lycke är nog en av favoriterna från iår, men har verkligen gillat marissa meyers serie om Cinder oxå.

    Jag ser framemot att en hel hög böcker ska komma ut i pocket under 2016, men Harlan Coben - Saknar dig, Marie Lu - Rosensällskapet, James Oswald - Bödelns sång är böcker som kommer ut till våren som jag ser framemot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med! Och tack för boktipsen! :)

      Radera
  13. Är jättegärna med verkar jättekul!! Har skrivit om julkalendern på min blogg här: http://aldrigbaraord.blogspot.se/2015/11/tva-julkalendrar-jag-kommer-att-folja-i.html

    Den bästa boken jag läst i år är troligtvis We Were Liars av E. Lockhart, om jag måste välja. Och boken jag ser fram emot mest nästa år tror jag är Glastronen av Sarah J. Maas, so otroligt kul att Throne of Glass serien kommer på svenska!!

    SvaraRadera
  14. Jag är också gärna med! Jag skrev om tävlingen på min blogg https://ylwakarlsson.wordpress.com/2015/11/24/julkalender-dar-man-kan-vinna-bocker/ för några dagar sedan, men glömde bort att nämna det här. :)

    SvaraRadera
  15. Den bästa boken som jag har läst i år är Mariette Lindsteins "Sekten på Dimön". Grymt bra!
    Den bok jag ser mest fram emot 2016 är Susanne Ahlenius "Dödligt dubbelspel".

    SvaraRadera
  16. Jag har tipsat här:
    http://www.barnboksbloggen.se/?p=9006

    Den bästa bok jag läst hittills i år är När hundarna kommer.

    Jag ser fram emot nästa bok i serien Pax.

    SvaraRadera
  17. Nu ska vi se! Här har jag länkat till dig: https://nilmasbokhylla.wordpress.com/2015/12/15/boken-ar-tankens-barns-julkalender-2015/

    Den bästa boken jag har läst i år får nog bli Överenskommelser av Simona Ahrnstedt. Och den bok jag ser mest fram emot 2016 är den svenska översättningen av Throne of Glass av Sarah J Maas som Modernista ska släppa i april :)

    14 poäng där då om jag tänker rätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt korrekt, 14 poäng där :) Kul att du vill vara med!

      Radera