onsdag 16 mars 2016

Projekt: Rensa bokhyllan

I år ska jag försöka rensa mina bokhyllor. Jag vill få bort böcker som jag kanske gillade men inte kommer att läsa om eller böcker som jag helt enkelt inte tyckt om. De böcker jag vill ha hemma är sådana som jag kan tänka mig att läsa om.


Det finns tre anledningar till detta, nämligen:

1. Böcker tar en himla massa plats
Det känns som att vi har möbler överallt hemma! Och bokhyllorna tar tyvärr mycket plats. Speciellt de stora eftersom de täcker hela väggen. Egentligen tycker jag bättre om att ha flera små bokhyllor spridda över hemmet och är faktiskt inte så förtjust i två meters bokhyllorna. De fyller för stor del av rummet på något sätt. Och för att minska möblerna behöver jag börja med att minska innehållet i möblerna - i det här fallet böckerna.

2. Jag vill ha ett hem med saker jag gillar, inte saker jag "halv-gillar"
Varför ska jag fylla ut den plats som finns i vårt hem med saker som jag inte älskar? Böcker som är lite halvdana eller som jag inte vill läsa igen - varför ska jag spara dem? De tar ju faktiskt bara upp plats som hade kunnat ges till andra böcker som jag älskar och vill läsa om många gånger. Jag har tänkt likadant med mina filmer och jag och sambon har rensat rejält bland filmerna. Filmer som är okej men inte alls mer har åkt iväg till utrensningslådan. Nu vill jag göra en liknande resning bland mina böcker.

3. Miljön
Det här är såklart långt ifrån det största hotet mot miljön men jag tror verkligen på principen om "många bäckar små". Varför ska det stå böcker här i min hylla som inte används när de istället kan komma till någon som faktiskt läser dem? Istället för att saker som producerats och tagit av miljöns resurser ska stå oanvända så är det ju långt bättre att de faktiskt används.


Jag ska försöka slussa de böcker jag rensar ut vidare till personer som kommer att uppskatta dem. Till att börja med blir det familj och vänner som får ta böcker de vill ha om de hittar något intressant. Sedan kan det eventuellt bli utlottningar här på bloggen eller så lämnar jag ett lass till Myrorna. Förmodligen blir det en kombination av dessa tre.


2 kommentarer:

  1. Jag har rensat ut 100 böcker och när jag läser ditt inlägg vill jag rensa ännu mer :) Så tror det kommer flytta ännu mer böcker under året! Resonerar lite som dig, jag vill behålla de böcker jag kommer läsa igen och som jag älskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Det är ju de böcker man älskar som ska få ta plats i hyllan :)

      Radera