fredag 19 augusti 2016

Okej George R.R. Martin, nu får du din sista chans



Okej jag erkänner. Jag tyckte inte om Game of Thrones förut. Jag tyckte att den var tråkig. De bara malde på och så hände det bara saker i slutet av säsongen. Det bara pratades varvat med helt omotiverade avklädda scener. Och okej, jag erkänner. Jag ändrade mig. Jag har försökt se Game of Thrones tre gånger tror jag. Om jag minns rätt försökte jag med både första och andra säsongen men nej. Det var så tråååååkigt. Jag insåg ju rent objektivt att serien var bra och välgjord men jag brydde mig aldrig om karaktärerna. Men efter enträgna försök så fastnade jag faktiskt tredje gången. Då kom jag vidare till tredje säsongen och så rullade det på.

Och nu är jag fast. Jag älskar Game of Thrones. Det är riktigt, riktigt jobbigt att vänta in nästa säsong. Jag har som alla andra mina favoriter och hejar intensivt på dem och håller tummarna för att det inte är just de som offras i nästa avsnitt.

MEN. Det finns ju böcker också såklart.

Jag har läst första boken. Men det blev en del skummande av en del partier. Det var samma sak där. Den var så tråååååkig. Min upplevelse av den var att det var alldeles för mycket folk och mest ett himlans massa klagande från Tyrion om att han var dvärg. Jag fastnade inte för någon karaktär (inte ens Starks!!) och klarade faktiskt inte av att läsa vidare.

Game of thrones - Kampen om Järntronen (storpocket)Oftast är ju boken bättre än filmen så att säga, så därför har det här gnagt i mig lite. Nu när jag och sambon precis sett klart sjätte säsongen så har jag bestämt mig för att ge George R. R. Martin en sista chans. Jag ska försöka läsa första boken en gång till. Är den bra läser jag vidare och är den fortfarande tråkig så kommer jag väl inte ens igenom den antar jag.

Jag har försökt underlätta och har därför beställt den i storpocket för att det ska vara lite mer läsvänligt. Förra gången läste jag den i pocket och det var så litet och otympligt eftersom boken blir en kloss på grund av längden. Därför tror jag att det blir bättre med ett större format. Och jag kör på svenska. Jag vet att många förmodligen protesterar och tycker att den är så mycket bättre på originalspråk men jag tänker att den måste flyta så lätt som möjligt i början för att jag inte ska tröttna på den igen så jag kör på svenska.

Nu återstår att se hur det går och om George R. R. Martin imponerar lika mycket på mig som på alla andra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar